Med Høyre i front har Oslos kollektivtilbud tatt et kvantesprang siden 90-tallet. Alle T-banetog er byttet ut. Foto: Sporveien Oslo AS
– Oslo Høyre går til valg på å bygge ut kollektivtrafikken. Å påstå noe annet er usaklig skremselspropaganda.
Hvis Oslo SV for et sekund tror at Høyre har tenkt å endre samferdselspolitikk og pumpe biler inn i sentrum på bekostning av kollektivtrafikken, så tar de grundig feil.
Det er snart 12 år siden den folkekjære komikeren og tv-personligheten Trond Kirkvaag gikk bort, alt for tidlig, bare 61 år gammel. En av hans best kjente figurer var en infam og usympatisk tynnhåret trønder som fant stor glede i å skremme folk.
«Vart du skræmt, no?» har gått inn i norsk dagligtale. Jeg kom til å tenke på Skremmeren da jeg leste SVs innlegg i VårtOslo, hvor de forsøker å skremme med hva de mener vil skje om det skulle bli et politisk skifte i Oslo etter valget til høsten. Der Kirkvaag var morsom, er SV bare usaklige.
Alvorlig anklage
SVs gruppeleder Sunniva Holmås Eidsvoll hevder Høyre har mistet forstanden. Det er en alvorlig anklage. Bakgrunnen er at jeg har sagt at etter valget er jeg åpen for å snakke med alle partier i bystyret som ønsker å skifte ut dagens byråd.
Det bør ikke komme som noen overraskelse på SV at Høyre ønsker gjennomslag for sin egen politikk. Vi har til og med samarbeidet med SV for å få flertall for Tøyenavtalen og bygging av nytt Munch-museum i Bjørvika. Museet åpner neste år, men SV med ordføreren i spissen har dessverre løpt fra enigheten om utvikling av Tøyen.
Kvantesprang i kollektivtilbudet
Med Høyre i front har Oslos kollektivtilbud tatt et kvantesprang siden 90-tallet. Alle T-banetog er byttet ut.
Nye trikker er bestilt. T-baneringen er på plass med nye stasjoner på Nydalen, Storo og Sinsen. Lørenbanen er bygget med ny stasjon på Løren. Holmenkollbanen og Kolsåsbanen har fått metrostandard og de mest brukte T-banelinjene har avganger hver 6-7 minutt. Det som var Norges største veikryss, Bispelokket også kjent som trafikkmaskinen i Bjørvika, er jevnet med jorden og Deichmansk hovedbibliotek åpner neste år der E18 tidligere sneglet seg forbi.
Nå ønsker vi at det skal utredes en ny T-banetunnel gjennom sentrum med stasjoner på Grünerløkka, Sagene, Ullevål sykehus og Bislett.
Hvis SV for et sekund tror at Høyre har tenkt å endre samferdselspolitikk og pumpe biler inn i sentrum på bekostning av en fortsatt kraftfull utbygging av kollektivtrafikken, så tar de grundig feil. SVs gruppeleder vet godt at man er avhengig av flertall i bystyret for å få gjennomslag for sine politiske prioriteringer.
Vi står bak Oslopakke 3
Hun kan umulig ha stor tro på SVs oppslutning om hun på fult alvor tror at Folkeaksjonen nei til mer bompenger og Frp skal få flertall etter valget i september. Det er nemlig det som skal til for at vi i Høyre skal oppgi vår politikk.
Vi har fremforhandlet en Oslopakke 3-avtale, som vi står bak, og det er mer enn vi kan si om dagens byråd, som løper fra den ene enigheten etter den andre. SV har meldt seg selv ut av Oslopakke 3-forhandlingene og har i mange år bare vært en tilskuer når Oslos samferdselspolitikk har blitt meislet ut.
Oslo Høyre går til valg på å bygge ut kollektivtrafikken, slik vi alltid har gjort. Å påstå noe annet er usaklig skremselspropaganda.