Stortinget stasjon kunne åpnes igjen først litt utpå formiddagen den 12. august.

T-banestasjonen åpnet ikke da den skulle – mer arbeid i vente

– Dette må være i orden, understreker Sporveiens pressekontakt.

Publisert

Gjennom sommeren har Stortinget T-banestasjon vært stengt for av- og påstiging. Slik har det vært siden 1. juli. Den 11. august skulle arbeidet på sin side være ferdigstilt.

Slik ble det ikke. Natt til mandag måtte Sporveien melde at gjenåpning av stasjonen var utsatt, og at fagpersonell var på stedet for å utbedre feil.

– Det var utfordringer med en rulletrapp som gjorde at vi måtte utsette gjenåpningen. Rulletrappen er en rømningsvei, og rømningsveien må være der for at vi skal kunne holde stasjonen åpen for folk, forklarer pressekontakt Tonje Bergmo i Sporveien.

– Klokken 10.10 kom beskjeden om at feilen var utbedret slik at stasjonen kunne åpnes igjen og trafikk gå som normalt, fortsetter hun.

Brannvifter og hovedtrapp

Årsaken til at T-banestasjonen på Stortinget i utgangspunktet har vært stengt den siste halvannen måneden er at den har gjennomgått rehabilitering i forbindelse med oppgraderingen av T-banens sentrumsstasjoner.

– At nye brannvifter er installert og hovedtrappen rehabilitert, er i hovedtrekk det som er gjort på Stortinget stasjon i sommer, forklarer Bergmo.

Pressekontakten understreker likevel at hele rehabiliteringsprosessen ved stasjonen ikke er fullført selv om det nå igjen er åpnet for av- og påstigning på Stortinget T-banestasjon.

– Ikke planlagt stengning

– Den omfattende rehabiliteringen som skal utføres på Stortinget stasjon er ikke ferdigstilt. Det skal utføres mer arbeid også i 2025, sier Bergmo.

Stortinget T-banestasjon:

  • Stortinget stasjon har vært stengt for av- og påstigning fra 1. juli frem til mandag formiddag i forbindelse med rehabilitering.
  • Oppgraderingen av stasjonen fortsetter i 2025.
  • Stasjonen ble bygd i 1977 og het opprinnelig «Sentrum stasjon» og ligger ti meter under havnivå.
  • Som følge av store vannlekkasjer, ble stasjonen stengt i 1983 for tetting og ombygging. Gjenåpnet i 1987, da under navnet Stortinget.
  • Arkitekt: Håkon Mjelva. Arkitektkontoret Doxrud-Mjøset-Eggen sto bak ombyggingen av stasjonen i 1987.
  • Stasjonsutsmykning av kunstner Odd Tandberg fra 1977.

Kilde: Sporveien 

– Det er ikke planlagt stengning av Stortinget T-banestasjon i forbindelse med oppussingen, men i likhet med de pågående arbeidene på Jernbanetorget, må man i en periode påregne at adkomster stenges suksessivt og periodevis mens arbeidene pågår, utdyper hun og legger til:

– Vi kan ikke stenge alle adkomster samtidig, derfor vil arbeider med all sannsynlighet pågå store deler av året. Adkomst for adkomst, stasjonsområde for stasjonsområde.

– Omfattende

– Det dreier seg om omfattende oppgraderinger av inngangspartier og overflater, der vegger og himlinger skal renoveres og pusses opp. Sentrumsstasjonene skal gjøres mer tilgjengelige, med blant annet nye ledelinjer for svaksynte og blinde, talevarslingsanlegg og bedre belysning, sier Sporveiens pressekontakt videre om opprustingen av sentrumsstasjonene.

I taket på Stortinget stasjon blir det ny strekkmetallhimling. Illustrasjon: Sporveien
I taket på Stortinget stasjon blir det ny strekkmetallhimling.

– T-banens underjordiske stasjoner opplever drift- og vedlikeholdsproblemer som følge av materielle skader etter vanninntrengning. Stasjonsoppgraderingene vil tette lekkasjer og bidra til bedre vann- og overvannshåndtering, legger Bergmo til.

– Alt etter planen

– Alt er etter planen. Med over 100 millioner reisende årlig, må T-banens stasjoner være funksjonelle, ha logiske- og tiltalende løsninger og fremstå med høy grad av kvalitet og brukervennlighet. Med åpningen av Fornebubanen i 2029 og fornyelse av T-banens signalsystem til CBTC, vil T-banesystemet få både økt kapasitet og mange flere reisende, understreker pressekontakten.

Dette omfatter oppgraderingen av sentrumsstasjonene:

  • Stasjonsoppussing
  • Oppgraderte inngangspartier og adkomster
  • Utbedring av vanninntrenging
  • Talevarslingsanlegg, ledelinjer og skilting
  • Bedre belysning
  • Fornyet veggkledning og reparasjon av himlinger
  • Utbedring av plattformer
  • Ventilasjon
  • Trapper, rulletrapper og heiser
  • Stasjonsvask

Kilde: Sporveien

– Samtidig som millioner av reisende sliter på både interiør og konstruksjoner, har forvaltningen av stasjonsanleggene over tid vært preget av trange rammer, og det er et synlig vedlikeholdsetterslep flere steder i byen. I fireårsperioden fra 2024 til 2027 vil Sporveien derfor gjennomføre omfattende oppgraderingstiltak på T-banens sentrumsstasjoner, opplyser hun videre.

Flere steder neste år

I løpet av året så langt har det foruten på stasjonen på Stortinget blitt gjennomført oppgradering ved stasjonene på Jernbanetorget og Sinsen.

Begge de to førstnevnte stedene vil arbeidene fortsette neste år. I tillegg settes det i 2025 også i gang oppgradering av stasjonene på Nationaltheatret og Carl Bernes plass. Videre i årene som kommer venter mer arbeid på Sinsen samt stasjonsoppgradering på Tøyen, Grønland og Storo.

– Stasjonsoppgraderingene vil i sum bidra til økt brukervennlighet, mer effektiv drift og god holdbarhet på vedlikehold etter ferdigstillelse, avslutter Bergmo.

Powered by Labrador CMS