Cecilie Lyngby
Cecilie Lyngby foran Stortinget i 2017, da det ble demonstrert for en folkeavstemning om bompenger i Oslo. Arkivfoto: Privat

— Nok er nok, bomringen må vekk!!

DEBATT: — At bomringen skal redde vårt klima, er neppe rett. Vedfyring er verre. For å bedre luften, kan vi bytte ut 10 000 vedovner og få et like godt resultat, om ikke bedre.

Cecilie Lyngby
Cecilie Lyngby er organisator for gruppen Ja til miljø, nei til økte bompenger og står på andreplass til listen «Folkeaksjonen Nei Til Mer Bompenger» i Oslo.

Alt ble feil etter 1. oktober 2017:

Alt gikk den veien de fleste ønsker før 1. oktober 2017. Bilister som hadde mulighet byttet til elbil (årsaken var vel 0,- i bom), folk var ikke illsinte på bomstasjoner, vi hadde en balanse.

Etter 1. oktober 2017, da takstene gikk opp til 60 kroner (rushtid diesel), kom opprøret. Facebook-gruppene og motstanden steg betraktelig! Videre utartet det seg en «krig» mellom bilister og syklister, med mer propaganda rundt miljøhysteriet fra våre politikere.

De vedtok denne økningen i fellesferien, da de fleste var borte. Det vil si at mange faktisk ikke visste noe før de så 60 kroner på skiltene.

Biler er ikke problemet

Flere av vedtakene er gjennomført bak lukkede dører for folket.

Ser vi på Sverige, hadde de en åpen kommunikasjon med sine innbyggere og avholdt en folkeavstemning, hvor resultatet ble 52 prosent for bomringen. Den har en tredjedel av Norges takster, samtidig som den er gratis etter klokka 18 lørdag og søndag. Sverige klarte dette bedre enn oss!

At bomringen skal redde vårt klima, er neppe rett. Vedfyring er verre. For å bedre luften, kan vi bytte ut 10 000 vedovner og få et like godt resultat, om ikke bedre. Cruiseskip, oss mennesker, fly, osv, er større verstinger enn bilene. Bilene har aldri vært renere enn de er i dag! Teknologien er der.

Hvorfor skal vi ikke få bruke bilene?

Så hvorfor skal vi i 2019, hvor dagene er hektiske og vi løper fra oppgave til oppgave raskere enn tidligere, ikke få bruke bilene?

Bilen er nødvendig i vår hverdag og kollektiv er ikke bra nok i vårt langstrakte land. Oslo er en by, det vil si vi lever ikke på landet vi som bor her.

Hvorfor skal bilistene betale trippelt med avgifter? Vi betaler nok som vi gjør. Nok er nok, bomringen må vekk!!

  • Cecilie Lyngby er nå også nummer to på listen til «Folkeaksjonen Nei Til Mer Bompenger» i Oslo.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer