Oslo-byråd Hanna E. Marcussen (MDG) ønsker seg enda færre parkeringsplasser og flere gang- og sykkelveier i Oslo sentrum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
MDG vil kutte flere parkeringsplasser i Oslo
Sentrumshandelen i Oslo gikk opp i 2018 selv etter at alle offentlige private parkeringsplasser i sentrum ble fjernet. Nå vil MDG se på andre deler av byen.
Under rødgrønt styre i hovedstaden har antall parkeringsplasser i sentrum av byen blitt kuttet jevnt og trutt. I fjor ble 767 offentlige parkeringsplasser fjernet.
Tall fra Oslo Handelsstands forening som ble lagt fram i forrige uke, viste at den tradisjonelle butikkhandelen i sentrum av byen ikke har opplevd noen vesentlig tilbakegang på tross av færre parkeringsplasser. Omsetningen i sentrum av byen i 2018 gikk opp med 2,1 prosent, mens omsetningen i butikkhandel utenom sentrum gikk opp med 2,2 prosent.
Mange aktuelle områder
– Mange spådde gråpapir i vinduene da parkeringsplassene ble fjernet, men det har jo ikke skjedd, og dommedagsprofetiene blir jo motbevist av disse tallene som viser at handelen i sentrum klarer seg fint, sier byråd for byutvikling i Oslo, Hanna E. Marcussen (MDG), til E24.
Nå ivrer miljøbyråden for å fjerne enda flere parkeringsplasser, selv om det foreløpig ikke ligger konkrete prosjekter på bordet.
– Det er mange områder i Oslo som er aktuelle for å fjerne parkeringsplasser og gjøre det mer tilpasset syklende og gående, sier Marcussen og peker på Grünerløkka og Majorstuen som eksempler.