DEBATT

Tiden er overmoden for å slippe konkurranse inn i taxinæringen, og med det sikre oss forbrukere en billigere, mer effektiv, og tryggere opplevelse, sier skribenten.
Tiden er overmoden for å slippe konkurranse inn i taxinæringen, og med det sikre oss forbrukere en billigere, mer effektiv, og tryggere opplevelse, sier skribenten.

– Det taxinæringen i Oslo trenger, er konkurranse

Beregninger fra Oslo Economics viser at det fortsatt vil være markedsgrunnlag for å drive taxivirksomhet på heltid, selv om sjåførene vil måtte tilpasse seg et nytt marked.

Publisert Sist oppdatert

Mansoor Hussain publiserte nylig et innlegg i VårtOslo der han kritiserte regjeringens nye taxilov, som i praksis vil gjøre det enklere for selskaper som Uber å etablere seg i storbyene.

I dag er man nærmest nødt til å ta opp forbrukslån for å komme seg trygt hjem fra byen. Det er ingen tvil om at det er for dyrt for mange forbrukere å ta taxi. I tillegg til dette er det i dag overflod av taxier i noen områder, mens man andre steder ikke får tak i en taxi når man trenger det. Markedet er dårlig organisert, og tilbudet tilpasser seg ikke etterspørselen.

Dette skyldes i all hovedsak mangelen på konkurranse. Derfor ønsker regjeringen å se mulighetene som ligger i dagens og morgendagens teknologi, ved å gi flere aktører muligheten til å konkurrere om å gi kundene det beste tilbudet.

Stiller fremdeles krav

Samtidig vil det stilles flere faglige kompetansekrav til sjåføren, det vil fortsatt være et krav om taksameter og loggføring av taxiturene, og alle som skal drive i taxinæringen må registrere sin virksomhet i Norge og dermed forholde seg til norske regler og rettigheter.

Andre aktører konkurrerer også om å levere det tryggeste tilbudet, ved å for eksempel gi kunden full oversikt over sjåføren, ruten, og betalingen. Man vil derfor kunne oppleve økt trygghet med lovendringen.

Overmoden for endring

Dessuten viser beregninger fra Oslo Economics at det fortsatt vil være markedsgrunnlag for å drive taxivirksomhet på heltid, selv om man vil måtte tilpasse seg et nytt marked.

For oss unge er ikke taxi et alternativ. Noen av oss velger å stå i nattemørket og vente på nattbussen, mens andre benytter seg av såkalt «kompiskjøring» eller pirattaxivirksomhet. Tiden er overmoden for å slippe konkurranse inn i taxinæringen, og med det sikre oss forbrukere en billigere, mer effektiv, og tryggere opplevelse.