DEBATT

Prisen på beboerparkering økes med 50 prosent i 2021. For fossilbiler økes prisen fra 3600 kroner til 5400 kroner per år.

- Hva med belønning for å la bilen stå, Lan Marie Berg?

Når Lan Marie Berg (MDG) og byrådet nå avslører sin plan for økte p-avgifter, avslører de total mangel på innsikt i oslobeboeres bruk av privatbil. Konsekvensene av prisøkningen kan de heller ikke ha tenkt særlig godt gjennom.

Publisert

Selv flyttet jeg fra Stavanger til Oslo for ett år siden. Beboerparkering i Sone A ble bestilt og bilen parkert. 365-dagers billett hos Ruter ble kjøpt. Etterpå har jeg reist kollektivt i Oslo sentrum.

Det var herlig å komme til en by med et godt utviklet kollektivsystem! Bilfrie områder i sentrum setter jeg pris på. MDG har fått til mye positivt, synes jeg. Men så var det dette med fremgangsmåten og den helhetlige tankegangen da.

Jeg, og mange andre, trenger bilen! Ikke for å kjøre rundt og rundt i Oslo sentrum, men når vi skal ut av byen!

— Må kutte andre utgifter

Som frilans magasinjournalist skriver jeg saker fra hele landet. Det hadde fort blitt kjedelig for leseren om alt skulle handle om personer og ting som befinner seg innenfor Ring 3.

Jeg kan neppe være den eneste personen i Oslo som stort sett bare bruker bilen når jeg må ut av byen, og gjerne skal til steder der det ikke er godt utbygd ladenettverk.

Kommer jeg til å kvitte meg med bilen når prisene for beboerparkering øker?

Nei. Det ville være det samme som å slutte med det som gir meg inntekt. Jeg betaler den økte prisen for parkering, uansett hvor høy den måtte bli.

Sannsynligvis gjør mange andre også det. Konsekvensen er at vi som må betale dyrere parkering, må kutte andre kostnader.

Hva går det ut over?

Først og fremst varer og tjenester vi kan klare oss uten. Man må ikke gå på kafé, kino, teater, restauranter og barer. Det er kjekt å benytte seg av det som er i Oslo sentrum, når man først bor der, men vi MÅ ikke. Alle må derimot ha inntekt. For mange betyr det at man MÅ ha bil.

— Øker sosiale forskjeller

Uansett avgiftsnivå, vil det sannsynligvis fortsatt være trangt om beboerparkeringsplassene. Samtidig blir det trolig litt lenger mellom hver gang folk bruker penger på varer og tjenester i sentrum.

Da er det kun to måter næringslivet i sentrum kan overleve på: Kutte kostnader eller øke prisene.

Kostnadskutt resulterer ofte i reduserte åpningstider. Økte priser merkes best for de som har minst.

Avgiftskåte politikere, på venstresiden i norsk politikk, er altså en av de største årsakene til at de økonomiske og sosiale forskjellene øker blant befolkningen. Er det virkelig sånn det skal være?

— Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby. Det er det viktigste målet vårt, sier Lan Marie Berg til VG.

Hvis det er målet, så er det direkte dumt å avgiftsbelegge biler som står stille.

Hvorfor ikke belønne de som lar bilen stå mest mulig?

Powered by Labrador CMS