DEBATT
– Når bussen er så full at folk er nødt til å gå ut på holdeplassene for å slippe ut de som faktisk skal gå av der, så er det ikke godt nok, mener Maria Zähler.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
– Slutt å skryte av kollektivtransporten – så bra er den ikke
Nå er det på tide å slutte å slå seg på brystet over hvor fantastisk Oslos kollektivtransport er, og ta tak i problemene som faktisk er der.
Det skjer noe stadig vekk. Det som utløste dette innlegget, inntraff forrige mandag. Jeg var ferdig hos legen og hadde litt tid før jeg skulle i et møte i sentrum.
Jeg hadde veldig god tid. Rakk å shoppe litt i Bogstadveien før jeg satte kursen for t-banen på Majorstuen. Og der sto alt bom stille, på grunn av en handlevogn som hadde havnet i sporet på en helt annen stasjon i retning vest. Og da var det absolutt ingen bevegelse mot øst, av en eller annen grunn.
Derfor gikk jeg til trikken. Den kom, og jeg steg på, men så ble også de gamle skranglekassene av en trikkevogn, som det nesten er litt flaut at vi fortsatt har kjørende i hovedstaden i et av verdens rikeste land, stående i flere minutter, før den begynte sneglefarten mot sentrum.
Folk ramlet nesten ut av døra
Jeg hadde tid i massevis, men på grunn av problemene og manglene i kollektivtrafikken, ble jeg et kvarter forsinket til møtet mitt. Jeg må understreke at dette er langt fra første gang. Det var ikke engang den eneste gangen den uken.
Jeg måtte også avlyse en avtale tirsdag kveld, fordi lokaltoget jeg skulle kjøre med var så stappfullt at det faktisk var helt umulig å få plass. Listen kan gjøres lang.
Jeg har opplevd å ikke rekke tog, fordi bussen jeg skulle med en lørdag ettermiddag fra Telthusbakken var så full at folk nesten ramlet ut da dørene ble åpnet. At det plutselig ikke kommer noen trikk, selv om skjermen sier det skulle kommet en «cirka nå». Hvor får man det fra, at alt er så fint og flott?
Ikke godt nok
Det må finnes grenser for hvor god tid man må beregne for det som bør være en kort reise fra et sted til et annet i det sentrale Oslo. Ellers blir det vanskelig for travle oslofolk å belage seg på kollektivtransporten.
At det kan oppstå situasjoner som skaper forsinkelser, er naturligvis noe man må regne med en gang iblant. Men en by som Oslo bør ha et system der man har ruter og alternativer som er gode nok til å avlaste andre når ting skjer.
Hvis kollektivtransporten skal fremstå som et godt, trygt og komfortabelt alternativ til bilisme, må det være både effektivt og behagelig.
Det er greit at man kanskje må stå oppreist litt i rushtiden, men når bussen, t-banen eller trikken er så full at folk er nødt til å gå ut på holdeplassene for å slippe ut de som faktisk skal gå av der, så er det ikke godt nok. Da er det for fullt. I tillegg er det dårlige tverrforbindelser internt i bydelene, og det er ganske ujevn dekning, også sentralt i byen.
Oslo-politikere slår seg på brystet
Noen skjønner ikke hva andre klager for og kommer gjerne med en anekdote om hvor godt ting fungerer for dem, men det er kanskje fordi de selv bor ved Birkelunden med hele tre trikkelinjer og tre bussruter rett utenfor inngangsdøren.
Det er kanskje veldig bra for noen, men det er ikke like god dekning alle steder. Noen ganger må man tenke litt lenger enn sin egen nesetipp.
Oslo-politikere fra flere partier slår seg på brystet og skryter av kollektivtransporten. Men er det virkelig grunn til det? For den som er litt bereist og vet hvordan man googler, er det nok tydelig at andre europeiske storbyer slår Oslo ned i støvlene når det kommer til reiseeffektivitet og kvalitet.
Er kollektivtransporten i Oslo virkelig verdt pengene vi betaler? Er det verdt de skyhøye bompengeregningene? Det er grunn til å begynne å stille noen spørsmål og få debatten på dagsorden. Vi nordmenn er litt for flinke til å avfinne oss med middelmådighet, i stedet for å kreve utmerkelse. Tilstandene på jernbanen er et annet eksempel på akkurat dette.
Andre burde vært misunnelige
I Stockholm har de et mye bedre kollektivsystem, der særlig t-banen utmerker seg. Du kommer deg raskt inn til sentrum, og man har ikke det underlige systemet vi har i Oslo, der store folkerike bydeler i indre by ikke engang er påkoblet t-banenettet, men er prisgitt trikk og buss, som går mye tregere.
Det er derfor vi i Oslo FrP mener at t-banen må utvikles videre og at dette må prioriteres. T-bane er best.
Vi er ikke i mål før det går an for travle urbane mennesker med mange baller i luften å komme seg til og fra avtaler uten forsinkelser. Vi er ikke i mål når folk må stå oppå hverandre inne i stappfulle busser, selv på en lørdag.
Oslos kollektivtransport burde ha vært noe andre land så på med misunnelse. Men vi er ikke der, og det er på tide å slutte å late som om vi er det.