Venstres miljøpolitiske talsperson og nestleder i bystyregruppa, Marit Vea føler seg ofte utrygg som syklist i sentrumstrafikken.
Venstres miljøpolitiske talsperson og nestleder i bystyregruppa, Marit Vea føler seg ofte utrygg som syklist i sentrumstrafikken.

Oslo Venstre frykter for trikk og bane og mener statsbudsjettet setter hovedstaden tilbake i klimakampen

– Oslos innbyggere må innstille seg på en halvering av trikketilbudet og halvtimesruter på T-banen. Det ville være et enormt tilbakeskritt, med flere biler i gatene og kø og trengsel i kollektivtrafikken.

Publisert

– Vi er ekstremt bekymret for hva som vil skje med Oslos kollektivtrafikk til neste år. Oslo har ropt varsko om at høye strømpriser rammer kollektivtrafikken voldsomt. Kostnadene kan øke med over 400 millioner kroner, sier Marit Vea, nestleder og miljøpolitisk talsperson i Oslo Venstres bystyregruppe.

Hun mener byrådet ikke har lagt inn i nærheten av stor nok buffer til å dekke inn de økte utgiftene.

– Regjeringen ser ikke ut til å ha lyttet til byrådet, og i statsbudsjettet kan vi ikke finne spor av penger til å kompensere for de økte utgiftene. Det er viktig å merke seg at Oslo her står i en særstilling, de andre byene drifter ikke T-bane og trikk, slik vi gjør.

Enormt tilbakeskritt

Oslo Venstre-nestlederen mener strupingen av kollektivtrafikken vil sette Oslos kollektivtrafikk 20 år tilbake i tid.

– Oslos innbyggere må innstille seg på en halvering av trikketilbudet og halvtimesruter på T-banen. Det ville være et enormt tilbakeskritt, med flere biler i gatene og kø og trengsel i kollektivtrafikken. Hverdagen til Oslo-folk vil rett og slett bli betydelig verre, og folk kan ikke regne med at kollektivtrafikken tar dem dit de skal til rett tid lenger.

Hun er forundret over at byrådet og regjeringen ikke har klart å snakke sammen om disse utfordringene i tide til å finne løsninger, spesielt når Arbeiderpartiet styrer både byrådets og regjeringens budsjett.

– Det er fullstendig uholdbart at vi nå er i en situasjon der driften av Oslos kollektivtransport står uten nødvendig finansiering i 2023. Jeg kan ikke annet enn håpe at Raymond Johansen har en plan for å løse dette.

– Bommer grovt på klimamålene

Marit Vea er også bekymret for klimamålene til hovedstaden.

– Oslo ligger allerede an til å bomme ganske grovt på klimamålene. Når regjeringen i tillegg gjør det billigere å kjøre fossilbiler og dyrere å velge elbil, så blir disse i praksis helt umulige å nå. Det sier seg selv at et dårligere kollektivtilbud i kombinasjon med at det blir billigere å kjøre fossilbil er en oppskrift på at flere vil velge forurensende transport.

Hun mener regjeringen ikke spiller på lag med byen i klimakampen.

– Regjeringen er tilsynelatende på en helt egen planet, der det ikke er noen klimakrise. Det er både dypt uansvarlig, og en hån mot Oslo og alle i denne byen som gjør små og store tiltak i egen hverdag for å kutte utslipp.

Powered by Labrador CMS