– For meg er dette nesten sløsing med offentlige midler, å betale så mye uten at det er gitt en krone for å gi tilgang til publikum, sier Refseth
– For meg er dette nesten sløsing med offentlige midler, å betale så mye uten at det er gitt en krone for å gi tilgang til publikum, sier Refseth

– Pinlig at Ibsen Museum og Teater ikke er prioritert i Statsbudsjettet

– At det ikke er evne eller vilje til å prioritere arven etter dramatikeren som satte Norge på verdenskartet, bør være pinlig for kulturministeren.

Publisert

Det er mørkt i vinduene i hjørneleiligheten i Henrik Ibsens gate 26, og uten nye midler ser det ut til å vare ved.

– At det ikke er evne eller vilje til å prioritere arven etter dramatikeren som satte Norge på verdenskartet, bør være pinlig for kulturministeren, sier direktør for stiftelsen Norsk Folkemuseum, Nina Refseth.

Jevnlig kommer det folk på døra til Ibsen Museum og Teater, men de som vil se hjemmet til Norges største dramatiker blir skuffet. Plakaten på døra taler sitt tydelige språk, «Stengt på ubestemt tid grunnet manglende driftstøtte». Med forslaget til nytt statsbudsjettet ser det ut som om plakaten blir hengende også neste år.

Sløser med offentlige midler

Det er stiftelsen Norsk Folkemuseum som forvalter Ibsen Museum& Teater. De senere årene er det gjort store investeringer i Henrik Ibsens gate 26. Ibsens leilighet skinner mer enn noen gang, ny utstilling står klar på nyåret og en ny scene er bygget i bakgården. Selve gården er pusset opp av gårdeier Victoria eiendom.

Men etter oppussingen har huskostnadene økt til over 16 millioner kroner. Selv om tilskuddet økte i forbindelse med oppussingen, dekker det ikke det enn knapt husleia.

– For meg er dette nesten sløsing med offentlige midler, å betale så mye uten at det er gitt en krone for å gi tilgang til publikum, sier Refseth i en pressemelding.

Når dørene må holdes stengt, er det heller ikke mulig å hente inn egeninntjening fra billettinntekter.

Skuffelse og frustrasjon

Engasjementet rundt det stengte museet er stort. Både tilreisende som har måttet gjøre vendereis og engasjerte besøkende fra nærmiljøet, har uttrykt både skuffelse og frustrasjon. Men enn så lenge må også tilbudet som kunne aktualisere Ibsen for ungdom stå på vent.

– Vi har forståelse for at det er krevende tider, sier Refseth. Men nettopp da trenger vi å reflektere over hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hva som er verdt å ta vare på. Og der har museene et viktig samfunnsoppdrag. Vi trenger også kultur og opplevelser som setter tilværelsen i et større perspektiv, en større sammenheng Og der er Ibsen i særklasse.

Powered by Labrador CMS