trafikken sykkel
- Politikken kan gjøre mye for samferdselsfeltet, men mye må og bør innbyggerne gjøre selv. Folk må begynne å ta ansvar for egne handlinger, mener Tommy Skjervold (Frp). Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

— Kan vi ikke bare begynne å oppføre oss i trafikken?

— Syklister sykler på rødt lys og bremser ikke for fotgjengere. Fotgjengere valser ut på rødt lys eller utenfor fotgjengerfelt. Bilister parkerer i sykkelfeltet Folk må begynne å ta ansvar for egne handlinger.

Tommy Skjervold
Tommy Skjervold er statssekretær i Samferdselsdepartementet.

De siste ukene har vi hatt buss for bane i Oslo som spesielt i rushtiden har medført veldig mye lenger reisetid for å komme seg fra Østkanten til sentrum med T-banen.

Det viser hvor avhengig vi er av T-banen i Oslo, men for min del har det blitt noen flere rolige sykkelturer enn normalt som gir noen opplevelser av hvordan trafikken fungerer i praksis.

— Vi kan unngå konflikter i trafikken

Vi kan gjerne diskutere om sykkelveier virkelig skal finansieres av bilisters bompenger, om parkeringsplasser ikke kanskje bør erstattes når de fjernes for å tilrettelegge for andre trafikanter og om sparkesykler bør forbys eller reguleres i hjel.

Den diskusjonen får vi mye av i valgkampen. Nå vil jeg rette oppmerksomheten mot en annen del av samferdsel i storbyen; folks oppførsel og hensynet til hverandre.

Min liberale konklusjon er såre enkel, dersom alle trafikanter følger reglene og tar hensyn til hverandre så kan vi unngå mange konflikter som noen utnytter for å sette trafikanter opp mot hverandre og ignorere enkeltes individuelle behov.

Les også: MDG-politiker i Oslo tatt for fyllesykling med femåring på lasteplanet

— Politikk løser ikke alt

Mange syklister sykler dessverre på rødt lys og bremser ikke ned når det krysser fotgjengere. Fotgjengere valser ut i veien på rødt lys eller utenfor fotgjengerfelt. Bilister parkerer i sykkelfeltet og sperrer veien eller fomler med mobiltelefonen så oppmerksomheten er fraværende.

Folk på sparkesykkel parkerer sparkesykkelen midt på fortauet og kjører fort forbi fotgjengere som kanskje er eldre eller svaksynte, selv om dette strengt tatt er ulovlig. Midt oppi det hele kommer trikken dundrende på så alle må vike.

At trikkespor er ideelt designet for å plumpe nedi med sykkelhjul er for øvrig en av flere årsaker til at jeg personlig ville foretrekke elektriske leddbusser og spart de milliardene.

Les også: Seier i Oslo tingrett til syklisten som fikk bot for å sinke trafikken på Mosseveien

— Vi må alle ta ansvar

Politikken kan gjøre mye for samferdselsfeltet, men mye må og bør innbyggerne gjøre selv. Folk må ta ansvar for egne handlinger. Kanskje skrike mindre etter regulering og restriksjoner og heller følge de reglene vi allerede har?

Jeg tror det ville gitt oss en bedre by. Når kompisen din kjører bil uten setebelte så sier nå nordmenn fra at det er uaktuelt, den kulturen må bre seg videre. Fremtidens bybilde vil helt åpenbart bli preget av mange ulike transportformer, flere enn vi kjenner i dag.

For at denne mikromobiliteten skal lykkes må vi følge reglene, enkelt og greit ta ansvar sjæl og oppføre oss. Slik kan fremtidens storby bli en god og enkel by å bo og reise i for alle.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer