DEBATT

"Å se antatt heterofile damer seksualisert i reklame og kunst er grei skuring i de fleste sammenhenger, men med en gang det er menn involvert blir det plutselig skummelt", sier Åse Kari Kobbersletten i dette innlegget.

– Få det skeive kulturåret på skinner – også i Sporveien

Kunst uten budskap, som ikke vekker følelser i oss… kan det kalles kunst? Og finnes denne nøytraliteten – egentlig? Jeg oppfatter det heller som feigskap, og det opprører meg!

Publisert

Sporveien har avslått å stille ut Pride Art i «kunstpassasjen» ved Jernbanetorget. De synes at kunsten er for seksuell. Kommunikasjonsrådgiver Jan Rustad vil at virksomheten inntar «en nøytral posisjon» som ikke opprører eller provoserer noen.

“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor,” sa Desmond Tutu.

Holdningen som skinner gjennom i begrunnelsen for avslaget er ikke betryggende verken for passasjerer eller ansatte. Pride dreier seg om menneskeretter og det dreier seg om noe så grunnleggende som å kunne (over)leve, fritt, trygt og skamløst. For eksempel når du reiser kollektivt.

Sporveiens dobbeltmoral

Sporveien har avslørt sin dobbeltmoral, og det hjelper ikke med prideflagg ei uke i juni om dette er det rådende grunnsynet i virksomheten.

Det minner om dem som syns at prideparaden er seksualisert fordi de har sett en mann med latexshorts og kjettinghalsbånd, men samme personer synes gjerne at Rihanna er flott i tilsvarende lakk og lær-antrekk på sine konserter og musikkvideoer.

Å se antatt heterofile damer seksualisert i reklame og kunst er grei skuring i de fleste sammenhenger, men med en gang det er menn involvert, blir det plutselig skummelt.

De blir ofte demonisert som de rene predatorer om deres legning vises, mens kvinner gjerne forstås som passive objekter. Det er disse stereotypiske forståelsesramme den skeive bevegelsen vil til livs.

Skyver barn foran seg

Kommunikasjonsrådgiveren trår også i salaten ved å skyve barn foran seg og påstå at denne kunsten passer best for et voksent publikum, siden plakatene framstiller skeive. Dette er et ufint triks for å få medhold i en tvilsom konklusjon.

Det er et kjent virkemiddel for å folk til å bakke ut: Å komme med påstander om at man blander barndom og seksualitet. Som om skeive er farlige for barn.

La oss ikke diskriminere skeive familier

I en kultur som vår og i et samfunn som vårt, er barn vant med lettkleddhet og åpenhet om forhold og forelskelser. Vi bor i et land hvor det er vanlig å se reklame for badetøy på levende mennesker. Vi kan holde hender eller kysse på gata.

Det blir ikke mer seksuelt av at de som gjør det er skeive. Ei heller i kunsten. Barn vokser opp i skeive familier, barn har kjønnsidentitet, de er vant med karneval og rollespill og de forstår det de ser på sine egne premisser. Ikke la oss diskriminere dem og deres familier.

Få det skeive kulturåret på skinner – også i Sporveien

Det står nakne statuer i hele byen. Oslo har til og med en hel park med nakne steinmennesker. For alt Sporveien vet var Vigelands modeller både transkjønna, lesbiske og homofile? Blir de mer seksuelle av den grunn?

Selvfølgelig ikke.

At noen reagerer mer negativt av samkjønnede par på et maleri på t-banen enn på et brudebilde i fotografens vindu speiler deres egne holdninger, og de holdningene er det farlig å ikke utfordre.

Få det skeive kulturåret på skinner – også i Sporveien.

Powered by Labrador CMS