Vi blir med en MDGer på sykkelsafari til nye og planlagte sykkelfelt, farlige steder for syklister - og frekke bilister.
Turen gir et innblikk i gammel, ny og kommende tilrettelegging for sykkel. Med andre ord sykkelrevolusjonen som skjer i Oslos gater akkurat nå.
Men vi får også se bilister som blokkerer for syklister, farlige ruter og farlige bildører. Noe av det som revolusjonen kjemper mot.
Vi sykler fra Sognsveien, ved Ullevål sykehus, til Grønland. Vi tar deg med på turen via bilder, video og tekst. Pål Thygesen fra Miljøpartiet de grønne (MDG) er vår trofaste guide.
Biler i sykkelfeltet
Annonse
Vi starter ved krysset Sognsveien/Kirkeveien. Her forsvinner sykkelfeltet inn i intet og sykler må stå mellom bilene. Men dette skal det ryddes opp i allerede i år.
Mens vi er der kjører i tillegg mange biler inn på selve sykkelfeltet et godt stykke før det forsvinner. Dermed må syklister opp på fortauet for å komme seg forbi de blokkerende bilene.
Vår muntre MDG-guide Thygesen blir litt oppgitt over denne frekke bilismen...
Nytt sykkelfelt og sykkelboks
Vi krysser Kirkeveien og ser nedover langs ring 2, mot Lovisenberg. Her skal kommunen etablere kollektivfelt og sykkelfelt på deler av strekningen i år.
Deretter følger vi Sognsveien nedover og får god fart. Sykkelfeltet ble oppgradert i fjor sommer slik at det ble bredere, og det ble malt i rødt.
Vi svinger til venstre inn på Ullevålsveien. Her merker vi oss en sykkelboks, hvor en tilbaketrukket stopp-strek for bilene gjør det mulig å plassere sykkelen til venstre i feltet før lyskrysset. Dermed slipper syklister farlige kryssinger med biler som står bak.
Farlige bildører i Ullevålsveien
Vi fortsetter langs de nylig oppgraderte sykkelfeltene i retning Colletts gate.
I krysset Colletts gate/Ullevålsveien, og nedover mot Knud Knudsens plass, merker vi oss at sykkelfeltene blir trangere og at sikkerheten ikke er på topp. Dette strekket er ikke oppgradert enda.
En bil står parkert i sykkelfeltet, som også mangler rødfarge. Biler parkert på innsiden av feltet øker blant annet risikoen for sammenstøt mellom syklister og bildører som plutselig åpnes.
Vakkert kollektivfelt i Waldemar Thranes gate
Vi tar til venstre inn på Waldemar Thranes gate og ligger i kollektivfeltet nedover. Her deler syklistene på et bredt kollektivfelt med drosjer og busser.
— Få ting er så vakkert som å trille ned nye Waldemar Thranes gate en varm sommernatt, tipser Thygesen. — Anbefales!
Fra smått til stort sykkelfelt
Vi stopper ved krysset Waldemar Thranes gate/Uelands gate, rett over gaten fra Alexander Kiellands plass.
Her har vi mulighet til å gå (sykle?) for en liten før-/etteranalyse i felten (sykkelfeltet?). I Uelands gate ser vi nemlig sporene av et tidligere sykkelfelt som har blitt erstattet av et bredere og rødmalt felt.
En av Oslos travleste sykkelpassasjer
Vi følger Waldemar Thranes gate over i Sannergata, og over Akerselva. Vi stopper der hvor Sannergata krysser Thorvald Meyers gate i et T-kryss.
Her ble deler av en fotpassasje omgjort til tofelts og rødmalt sykkelfelt i fjor, langs det som er en av de mest trafikkerte sykkelstrekningene i Oslo.
Herfra sykler vi inn i lille Øvrefoss, som er et godt eksempel på en enveisskjørt bilvei med et bredt enveisskjørt sykkelfelt som tillater sykling i motsatt retning.
Det var det forrige, sentrum-høyre-byrådet som endret reglene slik at syklister kan sykle i motsatt retning i slike gater. Sentrumspartiet Venstre var pådriveren. Men nå er det de rødgrønne som viderefører og akselererer utviklingen.
Til en såpass grad at en aldri så liten sykkelrevolusjon er innenfor som beskrivelse, tør vi altså å påstå.
Her forsvinner parkeringsplassene
Vi stopper der hvor Øvrefoss møter kryssende Markveien. Her er veien enveisskjørt for bilene. Et skilt viser at syklistene får sykle i begge retninger. Men det finnes ingen sykkelfelt her.
På hver side står parkerte biler på rekke og rad, som gjør at mange syklister velger å sykle midt i veien for å unngå bildører som åpnes.
Det blir fort trangt og utrygt i den smale veien når biler kommer kjørende - gjerne i motsatt retning av syklistene. Og kommer bilende kjørende bakfra, er det til gjengjeld ofte bare syklistene som klarer å holde følge med bilene som tør å prøve seg på veien.
Thygesen forteller at parkeringsplassene på vestsiden av Markveien skal fjernes i løpet av året, og erstattes med sykkelfelt.
Nok en bil i sykkelfeltet
Vi fortsetter nedover til siste del av Markveien, som ble oppgradert med nytt sykkelfelt i 2016. — Veldig bra!
Deretter følger vi gangveien langs Akerselva for å unngå trafikken over oss. Vi sykler langs gaten Grønland og stopper litt før Grønlands torg. Her har nemlig nok en bil parkert i sykkelfeltet.
Thygesen snur seg bort, og gliser av det som muligens er reinspikka harme over scenen foran oss. Bilisten ser bort på oss, tilsynelatende forvirret og intetanende om hva som kan være galt her.
Sykkeldrømmer i Eirik Jensens rike
Vi fortsetter et stykke til innover Grønland, og stopper ved Kiwi-butikken hvor den korrupsjonstiltalte politimannen Eirik Jensen og hasjbaronen Gjermund Cappelen pleide å treffes.
Her ser vi opp på Åkerbergveien, hvor bystyret nettopp har vedtatt å bygge en "sykkelbane" etter "dansk standard", som i praksis vil si sykkelfelt på 2,2 meter og adskilt fra vei og fortau med kantsteiner. Noe som er helt nytt for Oslo. Og solen skinner der oppe, ser vi. Et tegn?
Vi skimter fremtiden
— Det er fremtiden! lover Thygesen, før vi sykler oppover Åkebergveien for å bevitne stedet hvor bymiljøetatens sykkelprosjekt har laget en illustrasjon av det danske vidunderet.
Her er det enn så lenge lite å spore av denne gyldne sykkelutopien...
... Men slik skal det bli, etter at flere parkeringsplasser har gitt tapt for sykkelrevolusjonen.