Den nye Holmenkollbanen ved åpningen. Banen står nå i fare for ikke å bli gjennomgående til sentrum, sier skribenten. Her fra Holmenkollen stasjon. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
– Vi som er folkevalgte i bydelene opplever ikke noe til den grønne politikken fra byrådet
Det er nå en reell fare for at Holmenkollbanen (linje 1) ikke lenger blir gjennomgående til sentrum men får endestasjon på Majorstuen. Resultatet er redusert mobilitet for titusenvis av reisende, og vi kan forvente økt bilisme.
Byrådet med MDG i spissen fremstiller seg som opptatt av miljø og klima. Men for oss som er folkevalgt i bydelene oppleves det overhodet ikke slik. Hverdagen er en oppholdende strid på parti med natur, klima og folk mot byrådets hensynsløse vedtak. La meg nevne noen eksempler.
Byrådet har ikke villet vurdere alternativer til vannbehandlingsanlegg i Husebyskogen. Kostnader for befolkning, natur og friområder tas ikke inn i vurderingen. Løsningen som er vedtatt er dårlig forberedt, mangler involvering av de mest berørte og gir en helt uholdbar situasjon med hensyn til byggestøv for 700 elever ved Huseby skole.
Etterpå vil de bygge ned Husebyskogen med kontorer. Dette er miljøinngrep med stor betydning for folk og grøntarealer. Men konsekvensene ignoreres av MDG og byrådet.
Monstermastene i Mærradalen
Vi i bydelen kjemper mot Statnetts planer om monstermaster gjennom Mærradalen. Kun alternativet med nedgravde kabler er akseptabelt for folk og i et miljø- og naturperspektiv og er for øvrig det samfunnsøkonomisk mest lønnsomme når alle tall tas med i regnestykket.
Her kan MDG og byrådet fremdeles vise at de står på riktig side. Men det haster, og vi har ikke sett mye innsats hittil.
Kollektivsatsing monner
De viktigste CO2-utslippskuttene i Oslo de siste 20 årene har kommet av kollektivsatsingen under Høyre-styre. Det har bidratt til færre biler, bedre luftkvalitet, og utslippskutt som monner.
Det er derfor uforståelig at byrådet viser null vilje til å bli enig med regjeringen for frigjøring av over fem milliarder kroner til ekstra kollektivutbygging. Vi må gjøre mer av det som har gitt de viktigste resultatene hittil.
Majorstuen T-banestasjon
Nok et eksempel er Majorstuen T-banestasjon. Stasjonen er Norges største trafikknutepunkt og må bygges om blant annet på grunn av Fornebubanen.
Det er nå en reell fare for at Holmenkollbanen (linje 1) ikke lenger blir gjennomgående til sentrum men får endestasjon på Majorstuen. Resultatet er redusert mobilitet for titusenvis av reisende, og vi kan forvente økt bilisme. Lokalt merker vi overhodet ingen drahjelp fra byrådet i denne saken.
Mens byrådet er mer rødt enn hva godt er, skulle vi gjerne sett at det virkelig var grønt i politikkutforming. Vi står klare til å samarbeide om en god og grønn politikk på lag med folk og natur.