DEBATT

Forhandlingene om Oslopakke 3 står helt i stampe på grunn av uenighet om utbygging av E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta.
Forhandlingene om Oslopakke 3 står helt i stampe på grunn av uenighet om utbygging av E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta.

- Stans Knut Arild Hareides motorveimani, Sveinung Rotevatn!

— Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) jobber intenst med å presse politikerne i Oslo og Viken til å gå med på en gigantutbygging av E18 Vestkorridoren. Samtidig sitter Venstre stille som mus i regjeringskontorene.

Publisert Sist oppdatert

Hvor har det blitt av klimaministeren fra Venstre, Sveinung Rotevatn?

Miljøpartiet De Grønne og byrådet i Oslo har kjempet mot denne veien i mange år, og etter lokalvalget i 2019 ble det klart at også det rødgrønne fylkesrådet i Viken sier tydelig nei.

Selv internt i den borgerlige fløyen har det begynt å slå sprekker i E18-drømmen. Oslolaget til klimaministerens eget parti Venstre vender nå tommelen ned for prosjektet.

— Mangler ikke gode samferdselsprosjekter

Selv ikke Frp, som opprinnelig har vært pådriverne for prosjektet, vil garantere for at de stemmer for finansieringen.

Kort oppsummert er det to grunner til at utbygging av E18 er en dårlig idé.

For det første er det sløsing av penger. I stedet for å bruke 60 milliarder på en ny motorvei, bør vi bruke pengene på å gjøre det billigere og enklere for folk å reise med kollektivtransport.

Det er mange store og viktige prosjekter som bør prioriteres de neste årene. Noen eksempler er Fornebubanen, baneløsning til Lørenskog, ny t-banetunnel gjennom Oslo, hundrevis av kilometer ny sykkelvei, og lavere kollektivpriser i både Oslo og Viken. Det mangler ikke på gode samferdselsprosjekter i og rundt Oslo.

— E18 gir økte klimagassutslipp

For det andre vil en større motorvei føre til mer biltrafikk, noe som igjen betyr helsefarlig luft, høyere klimautslipp og utrygge skoleveier i begge fylkene. Dette er ikke noe jeg har funnet på, men som Sveinung Rotevatns eget fagorgan Miljødirektoratet i en uvanlig krass høringsuttalelse slår fast.

Direktoratet sier at E18-planene gir “økt risiko for økte klimagassutslipp”, og vil gjøre det “mer krevende for Oslo å sikre akseptabel luftkvalitet”. Dette var før Rotevatn skjerpet de norske klimamålene i februar.

Nylig fikk vi tall som viste at klimautslippene i Oslo og Viken økte i 2018, til tross for en rekke tiltak og økte bomtakster. Det viser med all mulig tydelighet hvilken utfordring klimakrisen er. I Norge er fortsatt utslippene høyere enn de var i 1990.

— Nøkkelen ligger hos Hareide

Hovedproblemet er en utbredt tro blant politikere og eksperter om at vi kan fortsette som før, og at vi plutselig skal få helt andre resultater. Skal vi klare å nå klimamålene, så må vi faktisk gjøre ting annerledes enn før. Vi står ved et hamskifte. Tida for store motorveiutbygginger i byene er forbi.

Det kommer til å ta tid å tilpasse seg for dem som i mange tiår har kjempet for mer asfalt og flere felt, men den utviklingen kommer.

Dette er bakteppet når politikerne i Viken og Oslo i flere måneder har forhandlet for å finne en løsning. Frontene er mildt sagt steile. Flertallet sier nei til E18, mens Høyre vil ha en stor utbygging av E18, og er villig til å si nei til alle kollektivprosjektene om de ikke får det som de vil.

Forhandlingene har lenge stått i stampe, og nå ligger nøkkelen hos samferdselsminister Knut Arild Hareide. Vil han støtte det demokratisk valgte flertallet, eller vil han støtte lokalpolitikerne i Høyre?

— Tiden renner ut for Fornebubanen

Vi var mange som hadde store forhåpninger da KrFs Knut Arild Hareide tok over ansvaret for samferdselspolitikken fra Frp. Da Hareide tiltrådte gjorde han det klart at verden står overfor en klimakrise, og at dette skulle bli hans hovedoppgave. Og allerede i 2013 var han ute med et løfte om at en borgerlig regjeringen ville prioritere å bygge t-bane til Fornebu.

Fornebubanen er byggeklar, men nå har pipa fått en annen lyd. Hareide stiller ultimatum og setter hele kollektivsatsingen i Oslo og Viken i fare. Enten bygger dere en motorvei dere ikke vil ha, som i praksis vil gjøre det umulig å nå klimamålene, eller så kan dere glemme å få staten med på ny T-bane til Fornebu og andre viktige kollektivprosjekter.

Man skulle tro at dette provoserte alle som er kritisk til veien, men etter at Hareide kom med sitt ultimatum har Venstre sittet usedvanlig stille i båten. Snart renner tiden ut for både E18 og Fornebubanen. Venstre sitter i regjering og kan sette foten ned for Hareides ønske om å prioritere motorvei over billigere og bedre kollektivtransport.

Spørsmålet mitt er: Hvorfor gjør dere ingenting, Sveinung Rotevatn?