DEBATT
Bystyrerepresentant Arne Haabeth synes det er underlig at Høyres Jens Jørgen Lie ikke har fått med seg at det bygges T-bane under føttene hans.
Foto. Gorm Kallestad / NTB og Oslo kommune / Sturlason
– Komisk av Høyre om Oslos T-banesatsing
Ikke siden 60- og 70-tallet har vi sett en lignende T-baneutbygging i hovedstadsområdet. Dette greier altså Høyres mann på Frogner å redusere til null meter. Det er faktisk litt komisk.
Det var mildt sagt noen pussige påstander Høyres Jens Jørgen
Lie nylig fremmet her i VårtOslo. Høyres mann på Frogner hevder at det under
det rødgrønne byrådet ikke er bygget en meter T-bane.
Det er nesten ikke til å tro at lederen i Frogner bydelsutvalg ikke har fått med seg at byggingen av Fornebubanen pågår for
fullt. Det bygges 7.700 meter T-bane, mye av dette rett under føttene i hans
egen bydel.
Gigantisk T-baneløft
Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i Oslo på
flere tiår. Hele seks stasjoner skal bygges - et gigantisk T-baneløft som vil
lette hverdagen for folk og bidra til mindre trafikk inn og ut av Oslo.
Ikke siden 60- og 70-tallet har vi sett en lignende T-baneutbygging
i hovedstadsområdet. Dette greier altså Høyres mann på Frogner å redusere til
null meter. Det er faktisk litt komisk.
Det bygges også i øst. Om to uker gjenåpner Furusetbanen og
Østensjøbanen med en ny tunnel mellom Hellerud og Bryn som vil korte ned
reisetiden. Den gamle traseen blir dessuten en nydelig turvei.
Effekten er fantastisk
Etter at MDG kom i byråd er også antall avganger med kollektivtransport
økt med mer enn 30.000 per uke. Flere skal det bli, blant annet fordi byrådet
har inngått kontrakt om levering av nytt signalanlegg for T-banen.
Det kan høres kanskje teknisk og kjedelig ut, men effekten
er fantastisk. Med nytt signalanlegg kan vi kjøre opp til åtte ekstra tog i
timen gjennom sentrum. Det gir flere avganger over hele byen.
Like viktig som å bygge nytt er å ta vare på det vi har.
Derfor har byrådet doblet midlene Sporveien får til vedlikehold, for å få bukt
med vedlikeholdsetterslepet på trikk og t-bane. En lite prangende satsing, men
enormt viktig i det lange løp.
Strør monopolpenger
Høyre anklager også MDG for å være mot Volvatsvingen. Men
her strør nok en gang Høyre om seg med monopolpenger. Høyre vet like godt som
byrådet at det ikke finnes penger til dette prosjektet, uansett hvor mye vi
skulle ønske det.
Jeg har heller ikke sett at Høyre setter av penger til
Volvatsvingen i sine alternative budsjetter. Det blir derfor hult og ikke så
rent lite uredelig å fremstille det som om Høyre kan trylle dette prosjektet på
plass.
Miljøpartiet vil veldig gjerne bygge enda mer T-bane, og vi
er utålmodige etter å komme i gang med blant annet ny sentrumstunnel, bane til
Lørenskog og ny underjordisk stasjon på Majorstua.
Men her står det på finansiering, ikke vilje, og Høyre er
ikke akkurat behjelpelige med dette. De vil ikke øke bompengene for å
finansiere kollektivsatsing, og under deres åtte år i regjering kom det bare
småpenger til kollektiv i byene.
Merkelige påstander
Påstanden om at det ikke bygges T-bane er altså grunnløs og
på grensen til det komiske. Høyre er glad i å legge planer, men det skorter på
gjennomføringen. Tilbake i 2013 gikk de borgerlige ut med et felles valgløfte
om å bygge Fornebubanen, men det måtte et rødgrønt byråd til for å få startet byggingen.
Svaret for å få mer buss og bane i Oslo er ikke å slippe løs
Høyre, med Frp og Industripartiet på slep, i Oslos gater. Oslo trenger et
sterkt MDG for å få gjennomført store kollektivsatsinger, ikke merkelige
påstander, og enda flere uforpliktende planer fra Høyre.