DEBATT
Høyre har vært med å senke prisen på månedskortet tidligere og vil vi gjøre igjen om vi får velgernes tillit, sier Jens Jørgen Lie (H).
Foto: Birgitte Haneide / Ruter og privat
– Etter åtte år ved makten har ikke AP, SV og MDG bygget en meter mer T-bane
Høyre har vært med å senke prisen på månedskortet tidligere, og det vil vi gjøre igjen om vi får velgernes tillit til å styre Oslo trygt igjen. Vi vil også fortsette å utvikle kollektivtilbudet.
Simon Frigessi fra Oslo Arbeiderparti stiller i VårtOslo
spørsmål ved Høyres politiske vilje og gjennomslagskraft i saker som omhandler
kollektivtrafikken i Oslo. Innlegget er kunnskapsløst og har betydelige
faktafeil. Det eneste han har rett i er kritikken av egen Arbeiderparti-regjeringen,
som svikter kollektivtrafikken i Oslo.
Siden Arbeiderpartiet overtok makten i Oslo i 2015 har
prisen på månedskortet økt med over 200 kroner.
Vi vil senke prisen igjen
I 2015 kostet månedskortet for en voksen person 650 kroner.
I dag koster det 853 kroner. Det er ingen naturlov som tilsier at prisen på
månedskort alltid skal stige. Det var Høyre og Venstre som i 2008 begynte å redusere
prisen på månedskortet.
Et samlet borgerlig byråd, inkludert samferdselsbyråd FrPs
Peter N. Myhre og bystyreflertallet, gjennomførte dette. Prisen gikk fra 720
til 550 kroner. I løpet av noen uker med hektiske forhandlinger gjorde Høyre, Venstre
og Frp mer for å gjøre det billigere å reise kollektivt, enn AP, SV og MDG har
klart på åtte år. Så det spiller absolutt en rolle hvem som styrer.
Høyre har vært med å senke prisen på månedskortet tidligere,
og det vil vi gjøre igjen om vi får velgernes tillit til å styre Oslo trygt
igjen. Vi vil også fortsette å utvikle kollektivtilbudet, slik vi alltid har
gjort.
Ikke en meter mer T-bane
Etter åtte år ved makten har Arbeiderpartiet og resten av
byrådet stort sett bare enorme kostnadsoverskridelser å vise til, ikke en meter
mer T-bane.
De har stemt mot utvidelse av t-banen hele to ganger. De er
imot Volvatsvingen, som vil koble Fornebubanen til T-baneringen, slik at
passasjerer som skal østover mot Ullevål og Storo slipper å bytte på Majorstuen.
De er imot Ensjøsvingen, som ville gjort det mulig for alle linjer østfra å
kjøre noen avganger direkte ut på Ringen.
Begge disse forholdsvis ukompliserte prosjektene vil øke T-banens
fleksibilitet og er prosjekter Høyre vil jobbe for å realisere om vi vinner
valget.
Aldri lenge til neste trikk
Forrige gang Oslo hadde et blågrønt og klimaoffensivt byråd,
med Høyre i spissen, ble både Holmenkollbanen og Kolsåsbanen oppgradert til metrostandard.
Ringen ble bygget, og Lørenbanen ble åpnet bare noen måneder
etter valget i 2015. Oslofolk kunne kaste rutetabellen fordi det aldri var
lenge til nest trikk, t-bane eller buss. Nye trikker ble satt i bestilling.
Trafikken dundrer forbi
Bjørvikatunnelen ble ferdig, og Bispelokket, et av Norges
travleste veikryss, kunne rives slik at byutviklingen i Bjørvika og Sørenga
endelig kunne starte.
Lørentunnelen kom på plass, og det vokste opp en helt ny
bydel i området. Under Arbeiderpartiets styre er det ikke bygget en eneste
veitunnel som reduserer støy og støvplagene i Oslo. Både på Furuset, Manglerud
og Røa dundrer trafikken forbi husveggene fordi AP-byrådet nekter å bygge veitunneler
som trengs.