Den nye Holmenkollbanen ved åpningen. Banen står nå i fare for ikke å bli gjennomgående til sentrum, sier skribenten. Her fra Holmenkollen stasjon. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
Den nye Holmenkollbanen ved åpningen. Banen står nå i fare for ikke å bli gjennomgående til sentrum, sier skribenten. Her fra Holmenkollen stasjon. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

– Holmenkollbanen står i fare for å bli skvist ut

Uten en større oppgradering står Holmenkollbanen i fare for å stoppe helt opp. Finansieringen er nå prekær, ettersom Oslo har en lang liste med kollektivtiltak på ønskelisten til Oslopakke 3.

Publisert

Det skal, etter planen, være byggestart for Fornebubanen i år, et prosjekt som kommer til å vare i seks til syv år. Obos har truet med å trekke sin del av finansieringen på 2,5 milliarder kroner, dersom ikke stortinget kan garantere finansieringen av ny E-18.

T-baneprosjektet har likevel kommet såpass langt i planleggingen og det har gått såpass prestisje i prosjektet, at det ikke er usannsynlig Oslo-politikerne kommer frem til en løsning.

Skal Holmenkollbanen ofres

Men på Majorstuen er finansieringen av et nytt T-baneknutepunkt som skal sørge for å bringe T-banelinjene inn i en ny sentrumstunnel satt enda lenger fremover i tid. Kapasiteten i den snart 100 år gamle fellestunnelen er i dag sprengt. Det betyr at skal man føre en ny linje inn i tunnelen, må en annen gi plass.

Det er vel heller tvilsomt at den linjen som må snu på Majorstuen blir Fornebubanen. Å holde en flunkende ny bane til 16 milliarder kroner unna sentrumsgjennomkjøring vil være uhørt for de aller fleste bystyrepolitikere. Da er det lettere at en gammel traver, som stort sett har vært til bryderi for storbyens trafikkplanleggere, viker. Nærmere bestemt Holmenkollbanen.

I forbindelse med Ski-VM i 2011 ble Holmenkollbanen opprustet. Tore Meek / NTB scanpix
I forbindelse med Ski-VM i 2011 ble Holmenkollbanen opprustet. Tore Meek / NTB scanpix

Oppgradering til Ski-VM

Banen har en lengre historie med nedprioritering siden datidens private aksjeselskap ble overtatt av Sporveien en gang på syttitallet. Trafikktallene har vært de laveste blant forstadsbanene. Unntaksvis fikk den oppmerksomhet da Oslo skulle holde Ski-VM i 2011.

Den gang investerte bystyret rundt 400 millioner kroner i en større oppgradering av Holmenkollen stasjon, og man gjorde datidens kjøreledning om til strømskinne på hele strekket. Aberet var at plattformene på resten av banen var for korte for T-banetogene.

Det betyr at dørene på den bakerste vognen må holdes stengt på linjen. Til frustrasjon for intetanende turister som flere ganger har blitt med banen ett ekstra stopp opp til Voksenlia.

Lovet bot og bedring

En annen konsekvens var at Gulleråsen stasjon måtte stenges i retning sentrum fordi stasjonen lå i en såpass krapp kurve at Sporveien ikke så det forsvarlig å kunne åpne dørene. Avstanden mellom togene og plattformen var for lang.

Befolkningen som soknet til stasjonen protesterte kraftig, selv da Kong Harald satt på et av togene som kjørte oppover den nyrenoverte banen i 2010. Byrådet lovet kjapt bot og bedring og brukte tid og penger til planlegging av en midlertidig løsning.

Dette viste seg å koste mer enn det smakte, og etter at det ble byrådsskifte i 2015, presenterte samferdselsbyråd Lan Marie Berg den endelige avgjørelsen – stasjonen ble for dyr til å utbedres. Hun ville heller bruke pengene til å oppgradere stasjonen på Frognerseteren med nytt utsiktspunkt og leskur i stedet.

Denne beskjedne trøsten har banens brukere fremdeles ikke sett noe til.

Finansieringen er prekær

Hva så med fremtidig drift på Oslos historiske forstadsbanelinje? Sporveien regnet i 2011 opprinnelig med å kunne holde banen i drift uten større oppgraderinger på infrastruktur frem til 2028. Dette har de siden gått tilbake på.

I et skriv til deres underleverandører ønsker de nå å fremskynde oppgradering av banen til 2023. Slitasjen på sporene er for stor og banens generelle tilstand for dårlig. Flere av broene på banen er over 100 år gamle og langt over sin levetid.

Uten en større finansiering og oppgradering står banens drift uansett i fare for å stoppe helt opp. En lengre stengning a la Kolsåsbanen 2006-2014 kan bli resultatet. Finansieringen er nå prekær, ettersom Oslo har en lang liste med kollektivtiltak som står lenger fram på ønskelisten enn å utbedre Holmenkollbanen.

Denne listen, kalt Oslopakke 3, er dessuten underfinansiert, ettersom flere har gått over til å kjøre elbil gjennom bomringen. Og enda flere elbiler kan det bli, om banen blir tvunget til å stenge.