Slik så de falske plakatene ut, som var hengt opp på flere T-banelinjer tirsdag.Foto: Stein Gulbrandsen
Ruter i harnisk over Rød Ungdoms falske plakater på T-banen: – Svært alvorlig at noen utgir seg for å være Ruter
Der det vanligvis henger reklameplakater på T-banen, hang Rød Ungdom opp falske plakater der ungdomspartiet utga seg for å være Ruter. Teksten på plakatene får selskapet til å se rødt. – Vi jobber for å ta plakatene ned, opplyser Ruter.
– Vi er gjort kjent med falske plakatene, og vi ser svært alvorlig på at noen utgir seg for å være Ruter og spre uriktige budskap, sier Ruters direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon, Elisabeth Skarsbø Moen.
– Vi tar gjerne debatten, men da i offentligheten med en kjent avsender, sier hun til VårtOslo.
– Derfor aksjonerte vi
Teksten på plakaten fra Rød Ungdom, som viser en kvinne skliende på et banaskall er:
«Visste du at ingen fagfolk har vært med på å bestille de nye bussene? Fagfolk hva er det? Byråkrater vet bedre».
Annonse
VårtOslo fikk tidlig tirsdag formiddag vite at det er Rød Ungdom som har hengt opp plakatene. Foreløpig har ikke ungdomspartiet besvart våre henvendelser, men uttaler seg til Aftenposten.
– Kollektivtilbudet i Oslo er ikke godt nok, verken for arbeiderne eller unge i byen. Derfor aksjonerte vi mot Ruter ved å henge opp plakater på busser og T-banen, sier ungdomspartiets fylkesleder i Oslo, Jaime Manuel Fuentes til avisen.
Ved 12-tiden tirsdag hadde ikke Ruter bestemt seg for om det er aktuelt å politianmelde opphening av de falske plakatene.
– Vi jobber med Sporveien for å ta plakatene ned og vurderer videre oppfølging, sa Elisabeth Skarsbø Moen.
– Innbyggerne skal kunne stole på den informasjonen Ruter står som avsender av, la hun til.
VårtOslo er kjent med at det var frenetisk aktivitet og kontakt mellom Ruter og Sporveien da det ble kjent at plaktene var hengt opp på flere T-banelinjer.
Det ble sendt e-poster mellom de to kommunalt eide selskapene der det blant annet ble skrevet:
«Gi beskjed når alle T-baner er sjekket. Det viktigste er å få plukket ned alle plakatene».
Ruter-direktør Skarsbø Moen forklarer at selskapet gjerne debatterer kollektivtilbudet i byen, men ønsker at det skal skje i offentlighet.
– Vi har forståelse for at det er vanskelig å nå fram i det offentlige ordskiftet, så dette er kreativt, sier hun.
– Men det offentlige ordskiftet om noe så viktig for folk som kollektivtrafikk må foregå basert på fakta og innenfor lovlige rammer for samfunnsdebatt, mener Skarsbø Moen.