– Dette blir buss for T-bane
mellom Hasle/Løren og Vestli. Stengningen er delt i to faser, og reisende må
være oppmerksomme på endringer i rutetilbudet for linje 4 og 5 gjennom
sommeren, sier pressetalsperson Øystein Dahl Johansen i Ruter i en
pressemelding.
Linje 4
vil kjøre mellom Bergkrystallen og Løren, mens linje 5 vil kjøre mellom
Sognsvann og Ringen til Hasle i den første fasen av stengningen fra 30. juni til 19. juli.
De to
busslinjene 4B og 5B settes opp som erstatning. Linje 4B vil erstatte busslinje
63 i tidsrommet fra 30. juni til 18. august.
Slik kjører buss for bane:
Linje 4B
(Hasle–Romsås):
Hasle
Løren
Økern
Risløkkalléen (holdeplass på Østre Aker vei)
Nedre Vollebekk (holdeplass i Brobekkveien)
Linderud
Veitvet (holdeplass i Trondheimsveien)
Rødtvet (holdeplass i Trondheimsveien)
Flaen (holdeplass i Trondheimsveien)
Ammerud (holdeplass i Trondheimsveien)
Grorud T (plattform 3)
o Kjører videre som linje 63 Romsås
Ring, men er skiltet 4B
o Tiurleiken
o Ravnkollen
o Ravnkollbakken
o Romsås kirke
o Røverkollen
o Øvre Svarttjern
o Svarttjern
o Emanuelfjell
o Romsås senter
o Orremyr
o Gangtunnelen
o Grorud T
Tilbake til Hasle som buss for T-bane.
Linje 5B
(Hasle–Vestli):
Hasle
Økern
Risløkkalléen (holdeplass på Østre Aker vei)
Nedre Vollebekk (holdeplass i Brobekkveien)
Linderud
Veitvet (holdeplass i Trondheimsveien)
Rødtvet (holdeplass i Trondheimsveien)
Flaen (holdeplass i Trondheimsveien - erstatter Kalbakken stasjon)
Ammerud (holdeplass i Trondheimsveien)
Grorudkrysset (holdeplass i Trondheimsveien)
Romsåsfoten (holdeplass i Trondheimsveien)
Rommen (holdeplass i Fossumveien)
Stovner (holdeplassen til linje 5N mot Vestli)
Vestli
I motsatt
retning vil bussen kjøre samme trasé tilbake til Hasle.
– De som
skal reise må beregne ekstra tid og sjekke reiseplanleggeren eller Ruter-appen
for å finne beste reisealternativ, legger Ruters pressetalsperson til.
Den andre
fasen av stengningen er fra 20. juli til 18. august. I denne perioden kjører T-banens
linje 4 og 5 til og fra Veitvet, mens det blir buss for bane på
strekningen mot Vestli.
«Overgangen
mellom buss og T-bane er enklest og best tilrettelagt på Linderud, selv om
T-banen kjører til Veitvet for å snu. Bussene vil benytte samme holdeplasser og
trasé mellom Linderud og Grorud/Vestli som i første fase», heter det videre fra
Ruter.
Dette skal gjøres:
Utskifting av seks sporveksler/sporkryss ved Vestli med tilhørende føringsveier
Permanent fjerning av fire sporveksler ved Vollebekk
Klargjøring for CBTC
Utskifting av 10.000 meter med kjøreskinner og sviller, Linderud–Veitvet–Rødtvet og Økern–Risløkka
Utskifting av 20.000 meter strømskinne mellom Hasle og Vestli
Utskifting av kabelkanaler
Etablering av langsgående jordledning med jordelektroder på hele strekningen
Etablering av spenningsbegrensere ved stasjoner og overkjøringsspor
«For å sikre en mer stabil drift,
forlenge levetiden på dagens infrastruktur, og legge til rette for økt
kapasitet på T-banenettet, er det nødvendig med oppgraderinger på flere områder
på strekningen», ifølge Sporveien.
Det vil også gjøres oppgradering- og
tilgjengelighetstiltak på plattformene langs traséen med hevede plattformer og
utbedring av avstand mellom tog og plattformkant.
Ved ferdigstillelse forventes:
Oppgradert infrastruktur med redusert risiko for hastighetsbegrensninger og trafikkstans grunnet akutte hendelser
Oppgraderte vekselpartier med redusert vedlikeholdsbehov og driftsavvik på sporveksler
Nye strømskinner i aluminium som leder elektrisitet bedre og er energisparende
Klargjøring for CBTC legger til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet
Ny ballastpukk, skinne- og svilleskift skal gi bedre reisekomfort på strekningen
Utbedring av plattformer og plattformkant vil gi kortere avstand mellom tog og plattform og bedre tilgjengelighet til T-banen for alle reisende med Grorudbanen