DEBATT
Ruter fikk 15.700 refusjonskrav som følge av forsinkelser og innstillinger på grunn av været i januar. Busstrafikken ble spesielt hardt rammet.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Elbussene: Holder de mål i Oslo?
Jeg vil heller at bussen jeg tar til skolen kommer enn at lille Norge slipper ut litt mindre CO2. Det viktigste for pendlere er at man har en buss til jobb, derfor er det viktig at vi har busser som kan gjøre det. Vi kan godt ha elbusser, men de må bli bedre enn dagens busser.
Elbusser er ikke bygd for norske forhold. Denne vinteren har vi
virkelig fått følt på hvordan et forfeilet kollektivsystem ser ut. I hovedstaten
starten det nye året med tusenvis av bussinnstilinger og forsinkelser.
Selv flere dager i etterkant har problemet ikke blitt noe bedre. Det er
ikke første gangen dette skjer. Hver gang det kommer noen snøfnugg eller blir
litt kaldt, så streiker bussene.
Ruter og andre aktører har hatt flere år på seg til å utarbeide
løsninger for elbussene, men det har de ikke gjort. Da må vi stille oss
spørsmålet: funker elbussene? Nei, mener jeg.
Slik var det
Oslo kan være kaldt om vinteren. Derfor er det viktig at vi har
kollektivtrafikk som kan matche disse forholdene. Dessverre gjør ikke dagens
elbusser dette.
Elbussene sliter, de greier ikke å kjøre opp bakker, har ikke strøm og
er i generelt dårlig stand. I tillegg er det nesten dødelig kaldt på bussen
hvis du i det hele tatt greier å få en buss.
Men det har vel ikke alltid vært sånn? Nei, det har det ikke. Det
virker nesten som at Ruter har glemt at vi hadde et «relativt» fungerende
kollektivnettverk for noen år siden.
Da gikk Ruters busser på diesel, noe som første til at man hadde mye
mindre problemer. Bussene greide faktisk å kjøre opp bakker. I tillegg var
bussene gode og varme. Så hvorfor fortsatte vi ikke med busser som funket?
Bussene må bli bedre
Hvorfor elbusser? Det tidligere rødgrønne byrådets satsing på «grønn»
samferdsel ser virkelige ut til å ikke funke. Det er helt greit at vi skal
kutte utslippene, men vi kan ikke gjøre kompromisser med nødvendig
infrastruktur.
Jeg vil heller at bussen jeg tar meg til skolen enn at lille
Norge slipper ut litt mindre CO2. Det viktigste for pendlere er at man har en
buss til jobb, og derfor er det viktig at vi har busser som kan gjøre det.
Vi kan godt ha elbusser, men de må bli bedre enn dagens busser. Nå er
det på tide at Ruter og andre ordner opp, og sørger for et stabilt kollektivnettverk
i Oslo og omegn.