- Etter at MDG kom i byråd har Oslo kommune bygget 15 kilometer hvert år, ti ganger mer enn før. Foto: Wolfmann / Wikimedia Commons
– Oslo FrP tror at bare man asfalterer noen hull i gata, så vil oslofolk kaste seg på sykkelen
Under ti prosent syntes det var trygt nok å sykle i Oslo. Makan til knusende dom skal man lete lenge etter.
Det er ingen ringere enn statssekretær i samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, som skriver dette i VårtOslo. Vi bør vel takke Skjervold for innlegget, som forteller hva FrP vil gjøre om de får bestemme. Da blir det bråstopp i sykkelutbygging, ingen finansiering, men kanskje lapping av noen hull i gata. Omtrent som sist Frp, Venstre og Høyre hadde ansvar for sykkelsatsingen i Oslo.
Da var det mye snakk om sykkel, men lite handling. Skarve 1,5 kilometer sykkelinfrastruktur i året i snitt klarte foregående byråder å bygge ut. Vi har mer enn tidoblet den utbyggingen, og klarer i snitt mer enn 15 kilometer årlig i vår periode. Det er et kjempeløft som synes i hele byen.
Syklingen var utrygg
Da folk i 2014 ble spurt om hva de de synes om å sykle i Oslo, svarte én prosent at Oslo var bra å sykle i for barn og eldre. Tenk på det! Hva slags politikk er det men fører når den gjør at 99 prosent ikke synes unger eller eldre kan sykle i byen?
Samme året synes under ti prosent at det var trygt å sykle i Oslo. Makan til knusende dom skal man lete lenge etter!
Sannheten er at folk ikke syklet i Oslo fordi de ikke syntes det var trygt nok. Gjennom bevisste politiske valg hadde FrP og de andre som styrte byen sørget for at de eneste syklistene som turte å hive seg utpå, var vokse syklister med førerkort. Sånne som tør å sykle i veibanen i 60-sonen på vei til jobben. Sånne som Tommy Skjervold.
En by for mennesker
Nå prioriterer vi alle de som vil sykle og gå, fra 8-80 år. Vi ruller ut tryggere, bedre og ny sykkelinfrastruktur over hele byen.
Samtidig gjør vi noe som er minst like viktig. Vi setter ned farten og bygger tryggere kryss der fotgjengerne er prioritert.
I tillegg spretter det opp hundrevis av opphøyde gangfelt og fartshumper over hele byen. Mindre biltrafikk med lavere fart gir tryggere skolevei og bedre bomiljøer. Så kan unga sykle sjøl til trening og korps, vi foreldre trenger ikke kjøre dem.
Nå øker sykkeltrafikken i Oslo, og stadig flere synes det er trygt å sykle i byen vår. Selv om vi har trappet opp og bruker mer penger enn før på å lappe hull i veien, er ikke det grunnen til det økende antallet syklister. Sykkeltrafikken øker fordi vi bygger om Oslo til en by som passer for mennesker.