Fra 6. mai ble kollektivfeltene i Oslo og Akershus stengt for elbiltrafikk. Nå viser målingene til Ruter at bussene kommer raskere frem.

Elbilene er nå ute av kollektivfeltet: – Bussene kommer raskere frem, sier Ruter

– Det er bedring i kjøretider for bussene på flere strekninger med kollektivfelt når vi sammenligner med ukene etter påske. Det er gledelige nyheter for de som reiser med bussen, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Publisert

Fra 6. mai fikk ikke elbilene lenger lov til å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Etter noen uker alene i kollektivfeltet, viser målingene til Ruter at bussene kommer raskere frem, opplyser Ruter om i en pressemelding. 

I tillegg er det mindre variasjon i kjøretidene, noe som sikrer bedre forutsigbarhet i morgenrushet.

– Gledelige nyheter

– Det er bedring i kjøretider for bussene på flere strekninger med kollektivfelt når vi sammenligner med ukene etter påske. Det er gledelige nyheter for de som reiser med bussen, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Han sier at bussene på flere linjer bruker kortere tid enn før. I tillegg er det bedre fremkommelighet på motorveien, som betyr jevnere avganger og bedre flyt i trafikken. Det har vært flere reisende på enkelte avganger, men foreløpig har kapasiteten på linjene vært god nok.

– Det er gledelige nyheter for de som reiser med bussen, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Bedre forutsigbarhet

– Vi er opptatt av å gi de reisende et forutsigbart tilbud, og derfor er det veldig bra at det er betydelig mindre variasjon i kjøretidene nå. Bussen kommer fortere fram, de største forsinkelsene er i stor grad borte, og busser som blir litt forsinket i trafikk på tilfartsveiene kan kjøre inn forsinkelsen når de kommer på motorveien, sier Lægran.

E18 vestfra skal flere linjer ha fått kortere kjøretid i morgenrushet, kombinert med mindre variasjon i kjøretidene. Dette gir bedre forutsigbarhet for de reisende, melder Ruter videre.

På Mosseveien skal det for eksempel ha blitt kortere kjøretid, og de store forsinkelsene er borte. I tillegg er det også mye mindre variasjon i kjøretidene for alle linjer, som gir større forutsigbarhet for de reisende.

– Følger nøye med

Lægran understreker likevel at det er for tidlig å trekke konklusjoner om reisemønstrene basert på målingene som Ruter har gjort, særlig ettersom reisemønstrene i mai skiller seg fra andre måneder fordi måneden inneholder mange røde dager.

– Vi følger nøye med på reisemønstrene, og tror det vil ta litt lengre tid før de reisende har bestemt seg for et fast reisemønster. Vi har sett noen flere reisende, spesielt på enkelte avganger på ekspresslinjene, men foreløpig har vi plass til alle og overordnet ser vi foreløpig ikke passasjervekst. 

– Så vil man jo kunne oppleve å stå tett på noen avganger, og vi følger nøye med for å sørge for at vi har god nok kapasitet, sier Lægran.

Powered by Labrador CMS