Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I forslaget statsbudsjettet legger regjeringen opp til å videreføre utbyggingen av E18 Vestkorridoren i Asker og Bærum, og Ring 1 under regjeringskvartalet. Det får Eivind Trædal, gruppeleder for MDG og leder i samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre til å reagere.
– I 2020 uttalte Trygve Slagsvold Vedum at E18 vestkorridoren burde droppes. "Her blir det brukt i overkant av 40 milliarder kroner for at folk skal komme raskest mulig på hytta fredagskvelden og at forretningsadvokaten skal ta sin store Tesla til jobben, istedenfor å ta toget", sa han til VG den gangen. I dag foreslår han å fortsette utbygginga i budsjettet sitt. Her snakker vi om en u-sving på motorveien, sier Trædal.
Prisen på E18 har økt, og kan komme godt over 60 milliarder for drøye 17 km med motorvei, hevder han.
– Utbyggingen bryter med nullvekstmålet for biltrafikk, motarbeider klimamålet, gir svære lokale inngrep, og det er ikke lokal enighet om den. Allikevel skal den altså presses gjennom. Så mye for at "klima er rammene for all politikk", som Støre så fint sa det i fjor, sier Trædal i en pressemelding.
Ring 1 i Oslo sentrum skal også bygges ut under regjeringskvartalet. Dette er trolig en av Norges dyreste veiprosjekter per meter, til en prislapp på over 3,1 milliarder. Byrådet i Oslo har foreslått at veien kan skrotes.
– Ring 1 kan heller omgjøres til en hyggelig bygate. Det harmonerer godt med regjeringens ønske om å redusere kostnadene for det gigantomane regjeringskvartalet. Mange lokalpolitikere i Norge blir skuffa i dag fordi de ikke får veiutbyggingene de ønsker seg, mens Oslo blir prakka på veier vi ikke ønsker oss. Det er temmelig pussig fra en regjering som visstnok er opptatt av å lytte til lokaldemokratiet og satse på distriktene, sier Trædal.