Frispark
Vet noen hva trikkeskandalen kostet oss, med søkke og snøre? Og ble noen i det hele tatt stilt til ansvar? Tegning: Firuz Kutal
Trikkeskandalen som ble gjemt og glemt
Hvorfor kjøpte Oslo de skandaløse Italiatrikkene, og hvorfor har ingen blitt stilt til ansvar?
Ingen Osloboer har unngått de italienske monstertrikkene. SL95 - blant de største skandalene i norske offentlige innkjøp noensinne. De støyer ekstremt, krever kostbart vedlikehold og ødelegger gatelegemet. Oslos gater ser ut som de er nedkjørt av hele kolonner med tanks, og slik har det vært i flere tiår.
Man kan lure på hva slags forarbeid som ble gjort den gangen, siden monstertrikkene ikke innfridde på noen som helst måte. Gatelegemet er gjennomgående pulverisert, hele gateløp er gravd opp gang på gang, til en pris ingen i det hele tatt aner.
Frispark
Spalten Frispark kommer ut hver fredag. Den blir skrevet av Dagfinn Nordbø og illustrert av Firuz Kutal.
Jeg vil derfor utfordre tallknusere i denne by: Kan noen få opp det tallet? Hva har denne skandalen kostet oss? Sannsynligvis kan ingen finne ut totalprisen, for hvis det skjer, vil man måtte begynne å snakke om politisk ansvar, eller mangelen på sådant.
Det heter jo at "14 dager er lang tid i politikken". Oversatt betyr det at politikere glatt kan begå hvilke feil som helst, uten å måtte ta sin hatt og gå. Alt blir fort glemt, tingene går sin skjeve gang, og de ansvarlige hever sin fete lønn og deretter sin pensjon. Oslo er byen der himmelropende inkompetanse blant politikere koster oss milliardbeløp – se bare på ledelsen av Stortingets siste byggeprosjekt.
Et fordømt bælaherk
Den gode nyheten er at vi nå skal få nye trikker, som rulles ut mellom 2020 og 2024. De skal være stillegående, visstnok, produsert i Spania. La oss håpe at de tåler norsk vinter, med snø, is og tjue kuldegrader.
Er det verifisert? Da kjøpet nylig ble markedsført, ble det gjort et stort nummer av at man denne gangen også har forankret kjøpet blant de som skal utføre vedlikeholdet. Da jeg for første gang skrev om dette for ti år siden, hadde jeg intervjuet en kar ved Sporveiens verksted på Grefsen, som ikke kunne få skjelt ut trikketypen SL95 nok. «Et fordømt bælaherk», var ordene han brukte.
Han kunne også fortelle at en av grunnene til at trikkene er så vanvittig tunge, er at de kommer med et overdimensjonert aircondition-anlegg, beregnet på italiensk klima med 40 varmegrader. Så hvorfor ble dette vanvittige kjøpet gjort? Var innkjøpskomiteen fullstendig dopet ned på italienske aperitivos og grappa?
Trikkens villmannskjøring fortsetter
I mitt eget boligstrøk har vi gleden av å få besøk av monstertrikkene hver eneste dag. Av en eller annen grunn setter de ofte klampen i bånn på strekket mellom den russiske ambassaden og stoppestedet Skillebekk. Det går alt hva remmer og tøy kan holde, med en helvetes støy som stopper enhver samtale og får vinduene til å dirre.
Sikten her er dårlig når det står parkerte biler langs Drammensveien, noe som resulterer i en rekke nesten-ulykker mellom trikkene og biler som kommer ut fra Niels Juels gate. For noen år siden ble en ung gutt kjørt ned og drept av trikken på nøyaktig samme sted. Men villmannskjøringen fortsetter. Hvorfor? Kan en ansvarlig person fortelle meg hva de har tenkt å gjøre med det?
Trikk blir alltid nevnt som en miljøvennlig løsning på storbyers transportbehov. Jeg vil våge påstanden at det gjelder i byer som ikke kan sammenlignes med Oslo. København, Berlin og Amsterdam har ordentlige gater, gjerne avenyer med en bredde som tillater at trikkene har sin egen trasé.
I Oslo, en provinsiell filleby der gateløpene er dimensjonert for hest og kjerre, er trafikk-kaoset komplett når privatbiler, lastebiler, taxier, varebiler, syklister, busser, fotgjengere og trikker skal kjempe om den ekstremt smale plassen. Løsningen er naturligvis å gjøre som andre storbyer, nemlig skape et levedyktig og avansert T-banesystem. Det har ikke Oslo klart, selv om de må ha sett skriften på veggen i mange tiår allerede.
Vet noen hva trikkeskandalen kostet oss?
Snart skal Filipstad bygges ut, med 10.000 nye mennesker i kontorer, butikker og boliger. Hva er Oslos svar på transportløsning? Jo, trikk! Tvers gjennom Tinkern, Skillebekks eneste lille park! Trikk, som tar en brøkdel av hva en T-bane kan få unna. Noen bør ta sin hatt og gå, aller helst spise den uten noe som helst tilbehør.
Resultatet av dette er at Oslos gatevirkelighet bare blir verre og verre, selv om det nåværende bystyret gjør hva de kan for å gjøre livet noe lettere for fotgjengere og syklister.
Jeg gjentar altså min utfordring: Vet noen hva trikkeskandalen kostet oss, med søkke og snøre? Og ble noen i det hele tatt stilt til ansvar?
Her finner du forrige ukes utgave av Frispark.