— Den lite gjennomtenkte reguleringen i Oslo er unødvendig. Lær av Stockholm, sier Voi-sjefen

Den svenske hovedstaden setter et tak på 12.000 elsparkesykler og vil tillate maksimalt tre utleiere. – Oslo bør la seg inspirere, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi.

Publisert

Fredag formiddag presenterte det grønnblå flertallet i Stockholm hvordan elsparkesyklene i den svenske hovedstaden skal reguleres i fremtiden. De nye reguleringene innebærer at det settes et maksimalt tak på 12.000 elsparkesykler, at antall utleieaktører blir redusert fra dagens åtte til tre og at det kreves en tillatelse fra myndighetene for å drive utleie.

— Oslo bør la seg inspirere. Reguleringen i Stockholm vil gi et godt tilbud til brukerne, ta hensyn til byens innbyggere og selektere de beste utleieaktørene, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi.

Lær av Stockholm

I Oslo er det et tosifret antall utleieaktører, men i Stockholm blir det nå bare tre. Videre er taket på antallet elsparkesykler høyere i Stockholm enn Oslo. Gjerde mener at politikerne i Oslo har mye å lære av sine svenske kolleger.

— Etterspørselen i Oslo er enda større. Den strenge og lite gjennomtenkte reguleringen i Oslo er unødvendig, ødelegger et viktig og populært tilbud samtidig som det åpner for mindre seriøse aktører. Vi håper at byrådet benytter anledning til å dra på studietur til Stockholm før en oppdatert regulering kommer på plass neste år, sier hun i en pressemelding.

— Kommet for å bli

Da den nye elsparkesykkel-reguleringen i Oslo ble lansert var Transportøkonomisk Institutt (TØI) svært kritisk. I Aftenposten skrev forskningsleder Nils Fearnley at høringsnotatet om de nye reglene fra Oslo-byrådet ikke var basert på kunnskap. Til Nettavisen uttalte han at «du kan nesten ikke gjøre det verre enn å dele antall sykler på et stort antall».

— Delt mikromobilitet er en etterspurt utvidelse av kollektivtransporten som muliggjør bilfrie reiser i byer som ønsker mindre forurensing. Utfordringene knyttet til parkering og sikkerhet må løses, men mikromobilitet har kommet for å bli, sier Gjerde.

Bra for firmaene

Til Dagens Industri fredag sier Daniel Helldén, byråd for samferdsel i Stockholm og medlem av Miljöpartiet, at kommunen har sett på hvordan andre europeiske byer har gjort det, før de tok beslutningen om å sette et tak på tre utleieaktører.

— Det gir fortsatt konkurranse, og samtidig vil det ikke være for mange tilbud å håndtere for brukeren. Volumet per selskap må være stort nok, men et selskap kan ikke ha mer enn 4000 elsparkesykler, sier Helldén til den svenske næringslivavisen.

Powered by Labrador CMS