Calle Ferner utenfor årets julevindu, som er designet at Ole Drivved fra TV3-programmet «Eventyrlig oppussing».Foto: Olav Helland
Sentrumshandel i krise - Ferner Jacobsen satser på et oppsving med julehandelen
Familiebedriften Ferner Jacobsen i Stortingsgata er en av flere butikker som rammes av nedstengningen av Oslo. Nå settes alle kluter til for å vinne årets julehandel.
Carl-Christian «Calle» Ferner, butikksjef og medeier i Ferner Jacobsen, ruller opp hoveddøren til butikken i Stortingsgata. Han geleider oss inn i det varme, lyse lokalet, der elegante herreklær er brettet med tellekanter og et par butikkansatte småprater mens de klargjør butikken for åpning.
Det er lite som vitner om krisetilstander, men Ferner medgir at korona-nedstengingen har vært krevende for bedriften.
— Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi ikke merker effektene av denne krisen, men det gjør vi. De som fortsatt kommer hit, handler mer, men det kommer langt færre kunder enn før. Resultatet er en nedgang i omsetningen på nesten 30 prosent, forteller Ferner.
Annonse
Tendensen er tydelig i hele sentrum: Hjemmekontor og begrenset tilgang til kollektivtransport gjør at folk heller handler i nærheten av der de bor, fremfor i sentrum.
Dette kommer kjøpesentrene til gode, mens butikkene i sentrum er i dyp krise.
— Selv under andre verdenskrig var butikken vår åpen hver dag, men da pandemien traff Norge i mars, stengte vi butikken på dagen og var ute av drift i en måned, forteller Calle Ferner.
Siden oppstarten i 1926 har den tradisjonsrike klesforretningen i Stortingsgata kledd opp kvalitetsbevisste kunder i «high end»-segmentet. Mens andre tradisjonelle butikker har takket for seg og nye har dukket opp, har det ikoniske flaggskipet i sentrum bestått.
Presset fra kjøpesentrene og bilfritt byliv til tross – ting så lyst ut for Ferner Jacobsen før mars 2020. Mange tilskriver butikkens suksess den høye servicegraden og de klassiske, men moteriktige klærne. I 2017 kåret Tekstilforum og Virke den til årets butikk, blant annet for sin evne til å ta vare på tradisjoner og samtidig være fremsynt og nytenkende.
Eksempelvis var butikken en av de første i bransjen til å tilby målsøm – en mellomting mellom fabrikksydde konfeksjonsplagg og skreddersøm. Kort fortalt går konseptet ut på at kunden måles og delvis designer sine egne plagg i butikken, før designet sendes til en fabrikk og produseres på kundens bestilling.
— Sammenliknet med skreddersøm er konseptet med målsøm rimelig, men klærne produseres fremdeles med italienske stoffer og en fantastisk kvalitet. Dette konseptet er voksende, og vi er veldig stolte av det, forteller Ferner.
Etter alt å dømme ligger det i Ferner Jacobsens natur å hive seg på et servicekonsept som dette. Butikken var også tidlig ute med egen nettbutikk, selv om den sterke veksten i netthandelen muligens har vært noe tyngre å svelge.
— Det er ingen tvil om at en stadig økende andel av handelen skjer på nett. Det aller hyggeligste er at folk kommer hit, men kundene våre forventer at vi er tilpasningsdyktige. Vi satser derfor på en god og oversiktlig nettbutikk og raske leveranser.
Enkelte trender holder imidlertid familiebedriften seg for gode for. Det har aldri vært snakk om å gi etter for «Black Friday»-kjøret. I stedet velger butikken hvert år et godt formål å støtte i forbindelse med den alternative tradisjonen «Give Back Friday».
Tidligere har de levert bamser til barnesykehus i Oslo og donert klær til Fretex. I år deler de ut skjerf og luer til Erlik Oslo-selgerne i byen, som i likhet med Ferner Jacobsen opplever at kundemassen i sentrum nå er langt mindre enn før.
Julehandelen må reddes
— Det passer bra – vi er sentrumsbasert, og de er sentrumsbasert. Forhåpentligvis kan bidraget vårt gi dem varme i den kalde tiden som kommer.
Utenfor butikken titter noen forbipasserende nysgjerrig inn på de kreative juledekorasjonene i utstillingsvinduet, designet av Ole Drivved fra TV3-programmet «Eventyrlig Oppussing».
Ved Spikersuppa rett over gata er det rigget til årets julemarked, der et ruvende pariserhjul, telt og små boder minner oss på at handelsstandens favoritthøytid er rett rundt hjørnet.
Forhåpentligvis skal juleeffektene både på markedet og i Ferner Jacobsens humoristiske julevindu trekke kunder helt inn i butikken i førjulstiden – den desidert viktigste tiden for Oslos handelsnæring. Etter ni måneder med koronarestriksjoner og sviktende omsetning, står mye på spill i desember.
— Tiden frem mot jul betyr enormt mye, da nesten 20 prosent av årsinntekten vår kommer inn mellom 1. og 24. desember. Så nå gjelder det å vinne julehandelen, sier Ferner.
Og det skal ikke stå på innsatsen. I år har Ferner selv, sammen med bedriftspartner Jessica Ferner, tilbudt personlig hjemkjøring av varer og henting av Oslo- og Bærumskunder som ikke kommer seg til butikken på egenhånd.
Forblir i sentrum
Alt i alt virker Ferner optimistisk, til tross for dystre statistikker for butikkene i området.
— Jeg har klaget mye tidligere, for eksempel da parkeringsplassene forsvant, men det gjelder å gjøre det beste ut av situasjonen slik den er. Nå gjør vi heller det vi kan for at så mange som mulig skal få en god og trygg handleopplevelse hos oss før jul, sier Ferner.
En ting er i hvert fall sikkert: Det skal verre stormer til før Ferner gir opp butikken i sentrum.
– Rotfestet vårt er her. Vi har historie fra dette lokalet siden 1926 og kan ikke lage en tilsvarende butikk et annet sted.
PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.