DEBATT
– Sånn jeg oppfatter det prøver Sigrid Heiberg og MDG i Oslo å ri to ulike hester, sier Åsmund Grindeland.
Foto: Spor Arkitekter og Privat
– Vil MDG i Oslo verne naturen, eller bygge tettest mulig nær byens t-banestasjoner?
Sigrid Heiberg, leder av Oslo MDG, skriver varmt om å unngå naturtap og om vern av rødlista arter. Kudos for dette engasjementet, men vil MDG verne naturen eller jobbe for en byutvikling som ligger tett opp mot slik Pushwagner advarte mot i sin kunst?
Sigrid Heiberg skriver blant annet følgende: «Oslo trenger
boliger, og det bygges og skal bygges mye i årene framover. Men klarer man å se
helheten av alle naturtapene? Går det an å bygge mer skånsomt enn man gjør i
Oslo og på Mortensrud?»
Dette syns jeg er bra spørsmål. Jeg forstår bare ikke
hvorfor du stiller disse spørsmålene to dager etter at utbyggingen i
Stenbråtveien ble vedtatt av Oslo bystyre.
Innbygger på Mortensrud, Gaute Holmin, påpekte på Facebook
at reguleringsplanen du kritiserer i Stenbråtveien har pågått i nærmere ti år.
Videre påpekte han at MDG i åtte av disse årene satt med byråden for
byutvikling.
Elefanten i rommet
Heiberg, du skriver at en hel nabolagsskog på Stenbråten
skal bygges ned, du nevner vilttråkk og du skriver at kun en smal stripe med 50
meter skog blir igjen på Stenbråten.
Men du unnlater å nevne at en annen boligutbygging, Mortensrud
felt 16, er planlagt mye tettere enn utbyggingen i Stenbråtveien. Der er i
tillegg vilttråkket planlagt å være bare ca. en fjerdedel av den bredden
bymiljøetaen krever på en del av strekningen. Hvorfor omtaler du ikke elefanten
i rommet?
Fjern, fjern, fjern - bygg, bygg, bygg
Sånn jeg har forstått det, har MDG en forestilling om at
Oslos biler i størst mulig grad bør fjernes. Derfor mener MDG at det bør bygges
tettest mulig ved byens t-banestasjoner.
Men ikke bare er klimagassutslippet fra Oslos biler lite,
andelen klimavennlige elbiler i Oslo er høyt, og andelen elbiler av nybilsalget
i Oslo er svært høyt. Derfor mener jeg det ikke er nødvendig å bygge så tett
ved byens t-banestasjoner.
I Stenbråtveien er det ikke planlagt en så tett
blokkbebyggelse som på Mortensrud felt 16. Mer skog er planlagt bevart, bymiljøetatens
krav til minimumsbredde på vilttråkk er fulgt og ingen blokker er plassert i
rød støysone.
Gir helseplager
På Mortensrud felt 16 er det planlagt en svært tett
blokkbebyggelse, mer skog er planlagt fjernet, bymiljøetatens krav til
minimumsbredde på vilttråkk er ikke fullt ut fulgt og flere av blokkene er
plassert i rød støysone.
Å fjerne så mye skog mener jeg er uheldig i et
klimaperspektiv. Norsk skog tar opp klimagasser som tilsvarer rundt 28 prosent
av de totale utslippene våre.
Å bygge blokker i rød støysone (med over 65 desibel utenfor)
er ikke anbefalt. I Oslo er det likevel praksis at sentrale strøk regnes som
avvikssoner. Men jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å bygge så nær
Mortensrudveien og E6. En stor andel av befolkningen opplever nemlig
helseplager som følge av støy.
Ri to hester, går det, MDG?
Sånn jeg oppfatter det, prøver MDG i Oslo å ri to ulike
hester: På den ene siden jobber MDG for å verne naturen mot nedbygging, og på
den andre siden jobber MDG for en byutvikling som ligger tett opp mot slik
Pushwagner advarte mot i sin kunst – en svært tett og fremmedgjørende
byutvikling.
Kudos for ditt engasjement for naturen på Mortensrud, Sigrid
Heiberg, men bør MDG i Oslo velge hvilken hest dere vil ri? Vil MDG i Oslo
verne naturen, eller bygge tettest mulig nær byens t-banestasjoner?