DEBATT
– Det er først og fremst de Oslo-borgerne som ikke bare kan ta hjemmekontor som vil rammes om 65 prosent av busstilbudet blir borte over natta og på ubestemt tid, hevder Kjersti Opstad i denne kommentaren.
Foto: Heiko Junge / NTB, privat (innfelt)
– Forstår dere ikke hva som vil skje med byen om 65 prosent av bussene blir stående stille over natta?
Utenpå smiler jeg kanskje, men inni meg, inni meg har jeg en klump i magen som frykter to ting. Atomkrig og Unibuss-konkurs.
Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Som de fleste andre Osloborgere jeg kjenner har jeg brukt
vintermånedene på å klage dypt og hjertefølt på Ruter.
Ruter på sin side har oftest
strukket armene i været og pekt på Unibuss. Det er tross alt de som eier og
kjører de fleste bussene som vi lekmenn tror er Ruter sine.
Ruter ser faktisk mest ut til å drive med apper og anbud, samt en og annen eksperimentell førerløs buss i ny og ne… og bøter da. Ruter
driver tydeligvis stort med bøter.
Unibuss risikerer konkurs
Og nå kan det altså se ut som bøtene Ruter har pålagt det
kommunalt eide Unibuss, kan føre til at sistnevnte risikerer konkurs. Og det er
her jeg som kollektivtreisende osloborger altså må trekke pusten dypt og
spørre:
Har dere blitt spik spenna gærne?
Forstår dere ikke hva som vil skje med byen her om 65 prosent av
bussene blir stående stille over natta og på ubestemt tid? Og at det først og
fremst er de av Oslos borgere som ikke bare kan ta hjemmekontor som vil rammes?
Enorme konsekvenser for vanlige folk
Forstår dere ikke at skoleelever er avhengige av unibussene
våre for å komme seg til og fra skole, til og fra aktiviteter? Forstår dere
ikke at det er Unibuss som frakter bestemor til legeavtaler og meg… overalt dit
jeg vil?
Forstår dere ikke hvilket kaos dere vil skape i livene til
helt vanlige folk? Forstår dere ikke at vanlige folk ikke bare kan ta taxi til
jobben hver dag og at man ikke rekker å hente unger i barnehagen om man må bruke tre timer på å gå hver vei til og fra jobb fordi kollektivtilbudet har kollapset?
Hvor lite kjenner man livene til de kollektivtilbudet tjener, om man tenker at konkurshøye bøter er løsningen her? Hva med å heller se litt
på vilkårene som ble lagt inn i anbudsrundene dere holdt? Var alt kaoset i
vinter kun Unibuss sin skyld? Eller var det flere aktører som både burde og
kunne ha… handlet annerledes?
Det er Unibuss vi trenger
Vi, de reisende, de dere er til for, er ikke tjent med en
Unibuss konkurs. Ikke en gang litt.
Det er bussene vi trenger, bussene og folka som kjører dem. Apper,
anbud, førerløse busser og bøter vi kan leve uten. Dere er sikkert kjekke å ha,
Ruter, og egentlig liker jeg appen deres skikkelig godt, men det er Unibuss vi trenger.
Så hvem nå enn som sitter på nøkkelen til en løsning her av politikere, Ruter, Unibuss, Sporveien eller andre: Bare løs det. Bare løs det nå!
Frykten for atomkrig er det lite vi i Oslo får gjort noe med i dag,
men Unibuss-konkurs. Unibuss-konkurs – det kan vi faktisk unngå!