Fire busser i kø i Bygdøy allé. Nå vurderer byrådet å stenge gaten for privatbiler og kun la syklister og busser kjøre gjennom.
Fire busser i kø i Bygdøy allé. Nå vurderer byrådet å stenge gaten for privatbiler og kun la syklister og busser kjøre gjennom.

Byrådet vurderer å stenge Bygdøy allé for biler: - Vi vil beholde buss- og sykkelfeltene

— Vi vurderer ulike løsninger i Bygdøy allé. Blant annet gjennomkjøringsforbud for å bedre framkommeligheten for bussene, sier byrådssekretær Kristin Brenna (MDG).

Publisert Sist oppdatert

Bussene vestover stamper i kø med bilene i Bygdøy allé etter at kollektivfeltene ble fjernet og erstattet med sykkelfelt. Tidligere denne uken var bystyrets miljø- og samferdselsutvalg på befaring sammen med representanter for bymiljøetaten og byrådet.

Nå jobber Ap/SV/MDG-byrådet med hvordan de skal løse de kaotiske tilstandene i Bygdøy allé.

Slik kan det bli seende ut hvis Bygdøy allé blir en ren buss- og sykkelgate. Med sykkelfelt på begge sider av gaten mellom Solli plass og Olav Kyrres plass og videre nedover Drammensveien til Halvdan Svartes gate.
Slik kan det bli seende ut hvis Bygdøy allé blir en ren buss- og sykkelgate. Med sykkelfelt på begge sider av gaten mellom Solli plass og Olav Kyrres plass og videre nedover Drammensveien til Halvdan Svartes gate.

— Vurderer endret busstrasé

— Bymiljøetaten ser på flere mulige løsninger for å bedre trafikksituasjonen i Bygdøy allé , og vurderer blant annet gjennomkjøringsforbud for å bedre framkommeligheten for bussene, skriver byrådssekretær for miljø- og samferdsel, Kristin Brenna (MDG), i en epost til VårtOslo.

Hva betyr det å vurdere gjennomkjøring forbudt? Er det deler av gaten eller hele? Er det både østover og vestover?

— Det betyr at etaten vurderer konsekvensene av en rekke scenarier for å bedre framkommeligheten for kollektivtransporten. Samtidig ønsker vi å beholde sykkelfeltene i Bygdøy allé. Det innebærer også å se på om man kan stenge deler av eller hele strekningen for gjennomkjøring, eller å endre trasé for bussen, skriver MDG-politikeren i eposten.

Byrådssekretær Kristin Brenna (MDG) under en befaring i Bygdøy allé tidligere denne uken.
Byrådssekretær Kristin Brenna (MDG) under en befaring i Bygdøy allé tidligere denne uken.

Samtidig som kollektivfeltet ble fjernet og erstattet med sykkelvei, er det blitt flere busser som må kjøre Bygdøy allé. Mens trikkelinjer bygges om erstattes trikk med buss. Dermed går trikkens linje 12 som bussrute til Majorstua, opp Bygdøy allé og forbi Gimle kino og Frogner kirke, og deretter ned til Olav Kyrres plass og Thomas Heftyes gate. Og motsatt på østgående linje.

— Stenging gir mer trafikk i nabogater

Fremskrittspartiet var eneste parti som stemte mot sykkelfeltene i Bygdøy allé da saken ble vedtatt av bystyret. Nå reagerer partiets gruppeleder i bystyret, Camilla Wilhelmsen, med vantro når VårtOslo forteller at gaten kan bli helt eller delvis stengt for alle privatbiler.

— Dersom byrådet stenger Bygdøy allé for gjennomgangstrafikk så vil det være direkte ødeleggende for hele Oslo vest, sier Camilla Wilhelmsen.

Til høyre Frps gruppeleder i bystyret, Camilla Wilhelmsen, under befaring i Bygdøy allé.
Til høyre Frps gruppeleder i bystyret, Camilla Wilhelmsen, under befaring i Bygdøy allé.

— Bygdøy allé er en viktig gjennomfartsåre og en stenging vil få så store konsekvenser for hele gatesystemet rundt. Bilene vil ikke forsvinne, da må de finne andre veier rundt. Jeg vil tro at særlig Frognerveien og Drammensveien vil få betydelig økt trafikk, mener Frps gruppeleder i bystyret.

— Men hva mener Frp bør gjøres for å bedre trafikksituasjonen for bussene, særlig vestover i ettermiddagsrushet?

— Vi mener det eneste fornuftige er å tilbakeføre kollektivfeltet og fjerne sykkelfeltene. I Bygdøy allé er det såpass brede fortau at syklister kan kjøre der, eller syklistene kan bruke noen av de rolige sidegatene i bydel Frogner, sier Camilla Wilhelmsen.

— Folk er oppgitt

Frp får støtte fra leder av Frogner bydelsutvalg, Jens J. Lie. Høyre-politikeren tok med VårtOslo til Bygdøy allé forrige onsdag. Da sto bussene stille i kø vestover etter klokken 15.30.

— Sykkelfeltet må fjernes og kollektivfeltet må åpnes igjen i Bygdøy Alle. Permanent, sier Jens J. Lie.

— Folk er oppgitt. Situasjonen i Bygdøy allé og Drammensveien fører til at trafikken også presses inn i boliggater i nesten hele bydelen. Toppen av kaka kom når trikkelinje 12 ble erstattet med buss, som også nå kjører i Bygdøy allé. Alle henvendelser jeg får om dette er alt fra sinne og oppgitthet, til å hoderystende konstatere at dette byrådets prioriteringer og bruk av ressurser er helt hinsides all fornuft, sier lederen av Frogner bydelsutvalg.

Bystyrets miljø-og samferdselsutvalg på befaring i krysset Frederik Stangs gate og Bygdøy allé.
Bystyrets miljø-og samferdselsutvalg på befaring i krysset Frederik Stangs gate og Bygdøy allé.

Bussen bør ha prioritet

Kollektivselskapet Ruter bekrefter at bussene i Bygdøy allé vestover sliter når trafikken har tatt seg opp igjen.

— En god løsning for buss gir bussen en effektiv reisetid og regularitet som vil si at det tar like lang tid å kjøre samme strekningen hver gang. Dette kan vi oppnå ved at bussen får prioritet, ved for eksempel kollektivfelt og prioritering i kryss, eller ved å redusere antall biler som bussen deler kjørefelt med, skriver pressevakt Knut-Martin Løken i en epost til VårtOslo.

Ruter er i dialog med Bymiljøetaten for å finne gode løsninger for alle prioriterte trafikantgrupper og vi har jobbet med å belyse fordeler og ulemper med forskjellige tiltak. Det er fokus på dette arbeidet og vi satser på at vi finner en snarlig løsning i fellesskap. Vi er alle enige om at forsinkelsene for buss er en utfordring, skriver Knut-Martin Løken.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever.