Med en bombrikke for elbil plassert i frontruten kan man passere norske bomstasjoner med diesel- og bensinbil, men likevel bare betale elbiltakst.
Med en bombrikke for elbil plassert i frontruten kan man passere norske bomstasjoner med diesel- og bensinbil, men likevel bare betale elbiltakst.

– Lett å jukse i Oslos bomstasjoner

Med en bombrikke for elbil plassert i frontruten, kan man passere Oslos bomstasjoner med diesel- og bensinbil, men likevel bare betale elbiltakst.

Publisert

Tidsskriftet Motor dokumenterer at de brukte bombrikke for elbil i en fossilbil i én uke, og passerte bomstasjoner flere steder på Østlandet.

I Oslo koster det 75 kroner å kjøre med dieselbil inn og ut av bomringene rundt byen i rushtiden. Elbiler betaler som oftest ingenting i landets mer enn 300 bomstasjoner, i noen en brøkdel av takstene for bensin- og dieselbiler.

Få kontroller

Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker.

Verken Autopass eller bompengeselskapene fører jevnlig kontroll med hvilken biltype som bruker hvilken brikke. Autopass håper de å ha et nytt datasystem på plass i 2021.

– Rydd opp!

Direktør Stig Skjøstad i NAF krever at samferdselsmyndighetene rydder opp.

– Vegdirektoratet må rydde opp med én gang. Bompengesystemet må være vanntett mot misbruk, sier han.

NAF-direktøren ber også bilistene la være å forsøke å jukse inntil vegvesenet får fjernet muligheten til det.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever.