Sperrebukker og anleggsarbeidere på plass i forbindelse med at Hammersborgtunnelen stengte klokken 05.00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.

Se bildene: Her kommer du ikke forbi: – Blir veldig krevende for oss som bor og som ferdes her

Mandag morgen klokken 05.00 stengte Ring 1 for trafikk. Stengningen vil få store konsekvenser for folk og trafikk i Oslo de neste tre årene.

Publisert

Stengningen skjer på grunn av tunneloppgradering mellom Oslo Spektrum og St. Olavs gate. Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen skal senkes ti meter som en del av terrorsikringen av det nye regjeringskvartalet.

I dag kjører over 17.000 biler daglig på strekningen. Nå skal veien holdes stengt i tre år. Det påvirker trafikken i sentrum.

– Veldig krevende

– De tre neste årene blir veldig krevende for oss som bor i Oslo og som ferdes her, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) til NTB.

Statens vegvesen oppfordrer alle som kan, om å la bilen stå, og velge kollektivtransport, sykkel eller gange – eller en kombinasjon av disse.

Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Oslo 20240701. Hammersborgtunnelen stengte 05:00 mandag 1. juli. Deler av Ring 1 vil være stengt i tre år.Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

For dem som må kjøre, er anbefalt omkjøring gjennom E18 Operatunnelen og på Ring 3.

Stengningen mandag vil – på grunn av at fellesferien er i full gang – kanskje ikke ha de aller største konsekvensene rent umiddelbart, men det blir verre når ferietiden er over, folk er tilbake på jobb og hverdagene kommer.

Kapasiteten på veinettet er allerede i dag presset. Stengingen kommer derfor til å føre til flere og lengre køer, ifølge Vegvesenet.

Frykter forverring etter sommeren

– Vi frykter situasjonen blir enda verre utover sommeren. Trafikken gjennom Oslo skal strupes i tre år fremover, og mange har ennå ikke rukket å endre reisevaner, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.

– Vi skal følge situasjonen nøye gjennom sommeren. I juli er det færre som reiser til og fra jobb i Oslo, men at Ring 1 stenges kan få følger for ferietrafikken. Det kan bli lange køer på utfartsdager. Når trafikken tar seg opp etter sommeren kan det være mange som får seg et sjokk, fortsetter hun.

– Et varsko

I en undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF, svarer fire av ti opplever mer kø, forsinkelser og økt trafikk etter at elbilene ikke lenger kan bruke kollektivfeltene i Oslo og Akershus. En av fire i Oslo opplever i tillegg mer trengsel eller forsinkelser på kollektivtransporten, ifølge undersøkelsen.

Blant bilistene har 16 prosent endret tidspunkt de reiser på, mens 9 prosent utsetter eller avlyser reiser på grunn av kø. Dette til tross, oppgir mange at de ennå ikke har endret reisevaner – hele 78 prosent i Oslo har ikke lagt om hverdagsreisene.

– Det er et varsko at allerede er det en av fire i Oslo og en av fem i Akershus som opplever mer trengsel eller økte forsinkelser på kollektivtransporten allerede. Det kan bety at det å sette fra seg bilen blir mindre aktuelt for folk, sier Handagard.

NAF peker på tiltak

NAF peker på tiltak de mener kan være nødvendige for å unngå trafikkinfarkt i Oslo og Akershus de neste tre årene. 

– Flere bussavganger, at togene går i rute og nye innfartsparkeringer med direktebusser er tiltak som kan bedre situasjonen. Vi må unngå at det blir fullstendig stillstand på veinettet de neste tre årene. Nå er situasjonen uholdbar for mange i Akershus, som opplever at trafikken spiller over på lokalveiene og lammer lokalsamfunn, sier Handagard.

I forbindelse med Ring 1-stengingen har 37-bussen som går i rute for Ruter blant annet fått omlagt sin trasé.

Ber folk velge elsykkel

– Har du mindre enn rundt 20 kilometer til jobben, kan elsykkel være et veldig godt alternativ til bil, tog eller buss, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening i en pressemelding. 

Elbilforeningen mener det er uklokt å ikke reservere kollektivfeltet til elektriske kjøretøy og har derfor foreslått for Statens vegvesen at de heller burde økt kravet til samkjøring, men ikke så langt fått gehør for forslaget. 

Råd til deg som vurderer å skaffe deg elsykkel:

1. Test før du kjøper:

Mange lokale elsykkelforhandlere lar deg prøve en elsykkel så du kan teste hvilken som passer for deg. Du kan også leie eller lease for lengre eller kortere perioder. Test ut hvilken type elsykkel som passer best for dine behov og sykkelstil. 

2. Ha med ekstra klær:

Ha med et lett regntøy i sekk eller sideveske så kan du raskt kle på deg om det begynner å regne på vei til jobb. På en kald høstmorgen er hansker veldig effektivt for å holde varmen. 

3. For deg med barn i barnehagen:

En såkalt «longtail» være et godt valg der du kan ha to barn bakpå. Med elsykkel er det enklere å sykle også med større barn i sykkelvogn og hekte av for veien videre til jobb. 

4. For deg som er togpendler: 

Bruk elsykkel til stasjonen. Mange togstasjoner har sikker sykkelparkering.

Kilde: Norsk elbilforening

– En elsykkel er et godt pendlealternativ og kan enten ses på som en dyr sykkel eller en veldig billig bil, legger han til. 

At du kan sykle til jobb med vanlige klær uten behov for å dusje etterpå, er ellers en viktig fordel med elsykkel fremfor vanlig sykkel, påpeker Haugneland. Elsykler gir syklisten motorassistanse opp til rundt 20 kilometer i timen.

– Har du 10 kilometer til jobb vil du bruke maks en halv time. Det er raskere enn å stampe i bilkø hver dag eller vente på forsinket tog, avslutter han.

Saken oppdateres.

Powered by Labrador CMS