37-bussen i retning Helsfyr på tur gjennom sentrum et steinkast unna tunnelene som nå skal bygges om og fører til stengning av Ring 1 gjennom tre år fra 1. juli.

Varsler ny trasé for 37-bussen: – Vanskelig å finne ideelle omkjøringer

– Vi har vurdert flere alternativer, og med så stort veiarbeid og stengte gater er det vanskelig, innrømmer Ruter. Nå er det imidlertid klart hvor busslinje 37 vil gå i tiden fremover fra sommeren av.

Publisert

Den 1. juli blir det drastisk endring i trafikkbildet i Oslo sentrum når Ring 1 stenges for tre år. Stengningen skjer i forbindelse med at Hammersborgtunnelen skal bygges om og senkes under nytt regjeringskvartal mens Vaterlandstunnelen skal oppgraderes. 

Det påvirker også kollektivtrafikken.

– I forbindelse med stengingen av Ring 1 den 1. juli, vil linje 37 få ny midlertidig trasé gjennom sentrum, opplyser plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, i en pressemelding mandag ettermiddag.

– Har vurdert flere alternativer

Det administrerende selskapet for kollektivtransporten i Oslo og Akershus har nå bestemt at 37-bussen vil kjøre gjennom sentrum via Stortingsgata og Tollbugata.

I retning Helsfyr får linje 37 omkjøring mellom Nordahl Bruns gate og bussterminalen, mens omkjøringen vil være mellom bussterminalen og Stensberggata i retning Nydalen.

– Vi mener dette blir en god midlertidig løsning for 37-bussen. Vi har vurdert flere alternativer, og med så stort veiarbeid og stengte gater er det vanskelig å finne ideelle omkjøringer som ivaretar kapasitet, fremkommelighet og sikkerhet, innrømmer Lægran.

Vil tilbake til Akersgata

Linje 37 har helt siden Akersgata etter terrorangrepet 22. juli 2011 ble stengt for buss, kjørt i midlertidige traséer på strekningen mellom Nordahl Bruns gate og Oslo Bussterminal samt i ulik trasé gjennom sentrum avhengig av retning.

Slik blir den midlertidige traséen, «trasé Søndre streng», seende ut.

Ruter understreker at det i perioden med stengning av Ring 1 og utbygging av regjeringskvartalet fortsatt vil være kontinuerlig behov for å tilpasse kjøreruten avhengig av hvilke gater som er tilgjengelige for buss.

– Ruter ønsker linje 37 tilbake i opprinnelig trasé i Akersgata så snart dette er praktisk mulig. Ruters vurdering er at opprinnelig trasé gjennom Akersgata er den beste løsningen for linje 37, men det er for tidlig å si konkret når dette kan gjennomføres, avslutter Ruters plandirektør.

Slik blir «nye» linje 37:

  • Linje 37 får ny trasé mellom St. Hanshaugen og Jernbanetorget, via Holbergs plass, Fredriks gate, Nationaltheatret og Stortingsgata og Tollbugata (søndre streng).
  • Følgende stoppesteder blir ikke betjent: Nordahl Bruns gata (mot Nydalen), St. Olavs plass, Hammersborggata, Keysers gate
  • Betjener i stedet følgende stoppesteder: Holbergs plass (i Pilestredet mot Nydalen), Historisk museum (mot Nydalen), Holbergs plass (i St. Olavs gt. mot Helsfyr), Nationaltheatret, Wessels plass, Kvadraturen og Jernbanetorget (På Jernbanetorget benyttes holdeplass A og D (Apoteket, Trafikanten).

Kilde: Ruter

Powered by Labrador CMS