Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Den 1. juli blir det drastisk endring i trafikkbildet i Oslo sentrum når Ring 1 stenges for tre år. Stengningen skjer i forbindelse med at Hammersborgtunnelen skal bygges om og senkes under nytt regjeringskvartal mens Vaterlandstunnelen skal oppgraderes.
Det påvirker også kollektivtrafikken.
– I forbindelse med stengingen av Ring 1 den 1. juli, vil linje 37 få ny midlertidig trasé gjennom sentrum, opplyser plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, i en pressemelding mandag ettermiddag.
Det administrerende selskapet for kollektivtransporten i Oslo og Akershus har nå bestemt at 37-bussen vil kjøre gjennom sentrum via Stortingsgata og Tollbugata.
I retning Helsfyr får linje 37 omkjøring mellom Nordahl Bruns gate og bussterminalen, mens omkjøringen vil være mellom bussterminalen og Stensberggata i retning Nydalen.
– Vi mener dette blir en god midlertidig løsning for 37-bussen. Vi har vurdert flere alternativer, og med så stort veiarbeid og stengte gater er det vanskelig å finne ideelle omkjøringer som ivaretar kapasitet, fremkommelighet og sikkerhet, innrømmer Lægran.
Linje 37 har helt siden Akersgata etter terrorangrepet 22. juli 2011 ble stengt for buss, kjørt i midlertidige traséer på strekningen mellom Nordahl Bruns gate og Oslo Bussterminal samt i ulik trasé gjennom sentrum avhengig av retning.
Ruter understreker at det i perioden med stengning av Ring 1 og utbygging av regjeringskvartalet fortsatt vil være kontinuerlig behov for å tilpasse kjøreruten avhengig av hvilke gater som er tilgjengelige for buss.
– Ruter ønsker linje 37 tilbake i opprinnelig trasé i Akersgata så snart dette er praktisk mulig. Ruters vurdering er at opprinnelig trasé gjennom Akersgata er den beste løsningen for linje 37, men det er for tidlig å si konkret når dette kan gjennomføres, avslutter Ruters plandirektør.