37-bussen i retning Helsfyr på tur gjennom sentrum et steinkast unna tunnelene som nå skal bygges om og fører til stengning av Ring 1 gjennom tre år fra 1. juli.Foto: Ingri Valen Egeland
Varsler ny trasé for 37-bussen: – Vanskelig å finne ideelle omkjøringer
– Vi har vurdert flere alternativer, og med så stort veiarbeid og stengte gater er det vanskelig, innrømmer Ruter. Nå er det imidlertid klart hvor busslinje 37 vil gå i tiden fremover fra sommeren av.
Den 1. juli blir det drastisk
endring i trafikkbildet i Oslo sentrum når Ring 1 stenges for tre år.
Stengningen skjer i forbindelse med at Hammersborgtunnelen
skal bygges om og senkes under nytt regjeringskvartal mens Vaterlandstunnelen skal
oppgraderes.
– I forbindelse med stengingen
av Ring 1 den 1. juli, vil linje 37 få ny midlertidig trasé gjennom sentrum, opplyser
plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, i en pressemelding mandag ettermiddag.
– Har vurdert flere alternativer
Det administrerende selskapet for
kollektivtransporten i Oslo og Akershus har nå bestemt at 37-bussen vil kjøre gjennom sentrum
via Stortingsgata og Tollbugata.
I retning Helsfyr får linje 37
omkjøring mellom Nordahl Bruns gate og bussterminalen, mens omkjøringen vil
være mellom bussterminalen og Stensberggata i retning Nydalen.
– Vi
mener dette blir en god midlertidig løsning for 37-bussen. Vi har vurdert flere
alternativer, og med så stort veiarbeid og stengte gater er det vanskelig å
finne ideelle omkjøringer som ivaretar kapasitet, fremkommelighet og sikkerhet,
innrømmer Lægran.
Vil tilbake
til Akersgata
Linje 37
har helt siden Akersgata etter terrorangrepet 22. juli 2011 ble stengt for buss,
kjørt i midlertidige traséer på strekningen mellom Nordahl Bruns gate og Oslo Bussterminal samt i ulik
trasé gjennom
sentrum avhengig av retning.
Ruter
understreker at det i perioden med stengning av Ring 1 og utbygging av regjeringskvartalet fortsatt vil være kontinuerlig behov for å tilpasse kjøreruten avhengig av hvilke gater som
er tilgjengelige for buss.
– Ruter
ønsker linje 37 tilbake i opprinnelig trasé i Akersgata så snart dette er
praktisk mulig. Ruters vurdering er at opprinnelig trasé gjennom Akersgata er
den beste løsningen for linje 37, men det er for tidlig å si konkret når dette
kan gjennomføres, avslutter Ruters plandirektør.
Slik blir «nye» linje 37:
Linje 37 får ny trasé mellom St. Hanshaugen og Jernbanetorget, via Holbergs plass, Fredriks gate, Nationaltheatret og Stortingsgata og Tollbugata (søndre streng).
Følgende stoppesteder blir ikke betjent: Nordahl Bruns gata (mot Nydalen), St. Olavs plass, Hammersborggata, Keysers gate
Betjener i stedet følgende stoppesteder: Holbergs plass (i Pilestredet mot Nydalen), Historisk museum (mot Nydalen), Holbergs plass (i St. Olavs gt. mot Helsfyr), Nationaltheatret, Wessels plass, Kvadraturen og Jernbanetorget (På Jernbanetorget benyttes holdeplass A og D (Apoteket, Trafikanten).