I tre uker har Sporveien arbeidet på Nybrua for å skifte ut sporvekslene.
Mandag åpner brua for trafikk igjen, akkurat som planlagt. – Oslo er igjen
samlet til en trikkeby når Nybrua igjen forbinder øst og vest, sier banesjef Tone Manum.
21. april startet Sporveien arbeidet med å skifte ut de
slitte sporvekslene og drivmaskinene til vekslene over Nybrua. Arbeidet har
vært ekstra omfattende, siden disse vekslene er blant de lengste i Oslo –
mellom 30 og 40 meter. Sporveksler kan være så korte som 5-6 meter.
Nye trikker i vest
– For oss som planlegger trikketrafikken har disse ukene
vært utfordrende, siden vi har tre vogntyper som ikke alle har kunnet kjøre opp
til basen vår på Holtet for service og vedlikehold, sier driftsplanlegger Syvert Dalan i Sporveien.
Derfor har de ny
SL-18-trikkene i stor grad trafikkert Trondheimsveien og Grünerløkka, mens de
eldre trikkene har operert vestover. Vi har fått en del spørsmål fra Oslo vest
om hvor de nye trikkene har blitt av, nå blir de mer synlige i større deler av
byen, sier driftsplanlegger Dalan.
Annonse
Vær som bestilt
En usikkerhetsfaktor når Sporveien skifter ut sporveksler er
alltid været. Heldigvis har værgudene vært i godt humør i det siste, slik at
nødvendig fugearbeid kunne utføres som planlagt.
– Jobben har gått bra. Lange sporveksler og strengere krav
til tetting oppå en bru, medførte at vi måtte bruke litt tid. Men nå er jobben
gjort, sier Banesjef Trikk i Sporveien, Tone Manum.
Sporvekslene og drivmaskin til vekslene var utslitte. Dette
medførte at trikkeførerne måtte gå ut i gata og legge over vekselen manuelt,
noe som stjal unødig tid for de reisende. Dekket var tæret av vær og trafikk. Foto:
Sporveien