Arbeid med trikkeskinner på Nybrua.
Som en følge av dette arbeidet vil folk som bor i Oslo vest få glede av de nye trikkene også.

I dag åpner Nybrua, nederst på Grünerløkka, for trikken igjen

Trikkepassasjerene har i noen uker måttet ta buss fra Heimdalsgata eller gå inn mot sentrum. Fra mandag går trikken som normalt igjen.

Publisert

I tre uker har Sporveien arbeidet på Nybrua for å skifte ut sporvekslene. Mandag åpner brua for trafikk igjen, akkurat som planlagt. – Oslo er igjen samlet til en trikkeby når Nybrua igjen forbinder øst og vest, sier banesjef Tone Manum.

21. april startet Sporveien arbeidet med å skifte ut de slitte sporvekslene og drivmaskinene til vekslene over Nybrua. Arbeidet har vært ekstra omfattende, siden disse vekslene er blant de lengste i Oslo – mellom 30 og 40 meter. Sporveksler kan være så korte som 5-6 meter.

Sporvekslene til vekslene var utslitte.
Slik så det ut. Sporvekslene og drivmaskin til vekslene var utslitte. Dette medførte at trikkeførerne måtte gå ut i gata og legge over vekselen manuelt, noe som stjal unødig tid for de reisende. Dekket var tæret av vær og trafikk.

Nye trikker i vest

– For oss som planlegger trikketrafikken har disse ukene vært utfordrende, siden vi har tre vogntyper som ikke alle har kunnet kjøre opp til basen vår på Holtet for service og vedlikehold, sier driftsplanlegger Syvert Dalan i Sporveien.

Derfor har de ny SL-18-trikkene i stor grad trafikkert Trondheimsveien og Grünerløkka, mens de eldre trikkene har operert vestover. Vi har fått en del spørsmål fra Oslo vest om hvor de nye trikkene har blitt av, nå blir de mer synlige i større deler av byen, sier driftsplanlegger Dalan.

Vær som bestilt

En usikkerhetsfaktor når Sporveien skifter ut sporveksler er alltid været. Heldigvis har værgudene vært i godt humør i det siste, slik at nødvendig fugearbeid kunne utføres som planlagt.

Slik ser trikkeskinnene på Nybrua ut nå.
Slik ser trikkeskinnene på Nybrua ut nå.

– Jobben har gått bra. Lange sporveksler og strengere krav til tetting oppå en bru, medførte at vi måtte bruke litt tid. Men nå er jobben gjort, sier Banesjef Trikk i Sporveien, Tone Manum.

Sporvekslene og drivmaskin til vekslene var utslitte. Dette medførte at trikkeførerne måtte gå ut i gata og legge over vekselen manuelt, noe som stjal unødig tid for de reisende. Dekket var tæret av vær og trafikk. Foto: Sporveien

Powered by Labrador CMS