Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I tre uker har Sporveien arbeidet på Nybrua for å skifte ut sporvekslene.
Mandag åpner brua for trafikk igjen, akkurat som planlagt. – Oslo er igjen
samlet til en trikkeby når Nybrua igjen forbinder øst og vest, sier banesjef Tone Manum.
21. april startet Sporveien arbeidet med å skifte ut de
slitte sporvekslene og drivmaskinene til vekslene over Nybrua. Arbeidet har
vært ekstra omfattende, siden disse vekslene er blant de lengste i Oslo –
mellom 30 og 40 meter. Sporveksler kan være så korte som 5-6 meter.
– For oss som planlegger trikketrafikken har disse ukene vært utfordrende, siden vi har tre vogntyper som ikke alle har kunnet kjøre opp til basen vår på Holtet for service og vedlikehold, sier driftsplanlegger Syvert Dalan i Sporveien.
Derfor har de ny SL-18-trikkene i stor grad trafikkert Trondheimsveien og Grünerløkka, mens de eldre trikkene har operert vestover. Vi har fått en del spørsmål fra Oslo vest om hvor de nye trikkene har blitt av, nå blir de mer synlige i større deler av byen, sier driftsplanlegger Dalan.
En usikkerhetsfaktor når Sporveien skifter ut sporveksler er alltid været. Heldigvis har værgudene vært i godt humør i det siste, slik at nødvendig fugearbeid kunne utføres som planlagt.
– Jobben har gått bra. Lange sporveksler og strengere krav til tetting oppå en bru, medførte at vi måtte bruke litt tid. Men nå er jobben gjort, sier Banesjef Trikk i Sporveien, Tone Manum.
Sporvekslene og drivmaskin til vekslene var utslitte. Dette medførte at trikkeførerne måtte gå ut i gata og legge over vekselen manuelt, noe som stjal unødig tid for de reisende. Dekket var tæret av vær og trafikk. Foto: Sporveien