DEBATT

En sykkelvei vil rasere Gyldenløves gate, mener skribenten. Nå er det nok! sier han.
En sykkelvei vil rasere Gyldenløves gate, mener skribenten. Nå er det nok! sier han.

– Kjære Raymond! Stopp bygging i Gyldenløves gate. Stopp nå!

Jeg skriver til deg som en sosialdemokrat til en annen, som en Oslo-borger til en annen og som en skatteyter til en annen. For jeg er ganske oppgitt nå.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er lei meg over å se at en av Europas triveligste hovedsteder langsomt blir ødelagt til fordel for radikal symbolpolitikk som ikke er i tråd med at vi skal stå sammen for et sterkere fellesskap.

Nå står vi mer splittet enn noensinne, og du har en sentral og viktig rolle i dette.

Symbolpolitikken til MDG, som Ap har støttet i Oslo de siste fem årene, har ikke bidratt til en bedre by. Den har heller bidratt til å fremme egne agendaer til politikere som ikke ser de systemiske konsekvensene av deres valg. Det er farlig.

Like farlig som hvis den ytre høyrefløy hadde fått lov å harselere. Og det er dit pendelen svinger, om ikke dere i de store partiene rundt midten tar tak og skaper balanse og en by hvor alle kan trives.

Hva er rasjonalen?

Begeret er fullt nå. Trafikken i Oslo raseres med bomringer og gater som er sperret med dyr, dårlig og ikke-funksjonell «kunst». Hovedtrafikkårer, som Bygdøy Allé, Drammensveien og Løkkeveien, sperres og biltrafikken presses inn i smågater. Konsekvensen er høye utslipp som en følge av kø-tomgang og bygging av sykkelfelter der ingen sykler eller hvor ingen utredning er gjort for å avdekke de reelle behovene for flertallet.

Det gjelder ikke bare min bydel, men også bydeler som har vært Ap-bastioner i årtier. Hvorfor? Jeg skjønner ikke rasjonalen.

Lokaldemokratiet blir overkjørt

Men når dere nå tar Gyldenløves gate – en av Oslo vakreste – og raserer den med sykkelfelt som ingen lokale verken trenger eller ønsker, så er det nok! Dette er helt tydelig ikke tilstrekkelig utredet. Gjentagende henvendelser til flere kommunale etater om datagrunnlaget for disse beslutningene eller konsekvensutredningen har gått ubesvart. Er dere redde svarene dere får, om dere utreder?

I tillegg har lokaldemokratiet blitt totalt overkjørt. Bydelsutvalget i Frogner har stemt imot dette sykkelfeltet med overveldende flertall, men har blitt totalt ignorert av byrådet. Hva er det neste? Legge ned bydelsutvalgene så alle beslutninger kan tas i mursteinstårnet på Rådhusplassen? Behovene er svært ulike fra bydel til bydel og hvis dere ikke lar dem råde til det de er valgt til, hva da?

Naboene lider

Forstår dere egentlig konsekvensene av sykkelfelt i Gyldenløves gate? Forstår dere at den vakre Frognerparken også vil lide under dette, når sykkelmotorveien fra Holmenkollen til Barcode skal suse over Gustav Vigelands bro, mens statuene ser stumt på, og turister og barnefamilier springer for livet?

Forstår dere at akkurat som i Elisenbergveien og Eilert Sundts gate, vil bilenes hastighet sannsynligvis øke og ikke gjøre sykkelveiene tryggere? La Gyldenløves gate være i fred! Den fungerer fint som den er – for flertallet – og er det ikke flertallet demokrati handler om?

Jeg tror på fellesskapet

Jeg er vokst opp som sosialdemokrat og tror virkelig på den type fellesskap som har bygget de nordiske land; at mange skal bidra til å gjøre det best mulig for de fleste. Men det går ikke i hop med måten Oslo drives på om dagen. Innerst inne tror jeg ikke selv du gjør tror på dette, skal jeg tolke dine utspill om MDGs retorikk i media i det siste.

Fint at du sier fra, og enda bedre om du nå legger handling bak ordene dine. Stopp nå! Stopp bygging i Gyldenløves gate! Det er symbolsk og viktig! Nå har du sjansen.