DEBATT

Mange av naboene mener gaten må bevares i dagens form.
Mange av naboene mener gaten må bevares i dagens form.

– Lokaldemokratiet og naboer overkjøres i Gyldenløves gate

I stedet velger Rødt, SV, Ap, MdG og Venstre å tvinge gjennom byggingen av en sykkelvei i et nabolag der både de folkevalgte og naboene protesterer høylytt.

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen fra Ap, MdG, SV, Rødt og Venstre i bystyret onsdag, om å tvinge gjennom bygging av sykkelvei i Gyldenløves gate, fremstår som trist. Den er et stygt eksempel på sentralmaktas arroganse ovenfor lokale folkevalgte og nabolaget.

Senterpartiet ønsker sykkelveier og tiltak for å sikre myke trafikanter og å kutte utslipp fra transporten, la det ikke være tvil om det.

Men av og til må man lytte – selv om man har laget en sykkelveiplan et par år tilbake i tid. Når man titter opp fra skrivebordet, slår virkeligheta deg av og til i ansiktet.

Bra for lokaldemokratiet

Innvendingene som kommer i en sak der man trodde man hadde helt rett, kan nemlig være både legitime, gode og verdt å lytte til, og å gjøre om et vedtak trenger ikke være et nederlag. Det kan til og med være bra for tilliten til lokaldemokratiet.

I denne saken har bydelsutvalget i februar 2019 vedtatt at de ønsker en løsning med blanda trafikk og ytterligere fartsreduserende tiltak. Naboene har vært konstruktive og kommet med alternative forslag, men blir avvist, mens byrådet og bystyreflertallet peiser på.

Flere steder i Gyldenløves gate har naboene hengt opp bannere for å markere motstand mot sykkelvei.
Flere steder i Gyldenløves gate har naboene hengt opp bannere for å markere motstand mot sykkelvei.

Venstres Marit Vea påstod i bystyret at lokalpolitikerne støtter deres og byrådets holdning. Det er ikke sant, og man bør forvente at en seriøs politiker som Vea har satt seg inn i referatene fra møtet i bydelsutvalget før hun argumenterer slik.

Stygg ulykke

MdGs Sirin Hellvin Stav påpeker helt korrekt at areal er en mangelvare i Oslo, men nettopp derfor må vi dele på arealet og ikke bare prioritere én gruppe trafikanter – altså de syklistene som vil kjøre raskest mulig gjennom bomiljøer.

Senterpartiet skulle heller ønske at man prioriterer sykkelveibygging der innbyggerne faktisk vil ha det og på de mest ulykkesutsatte områdene, som i Sørkedalsveien, der det var en stygg ulykke senest i våres.

I stedet velger Rødt, SV, Ap, MdG og Venstre å tvinge gjennom byggingen av en sykkelvei i et nabolag der både de folkevalgte og naboene protesterer høylytt.