Hav eiendom har fått oppdraget med å utvikle Oslo havns eiendommer i den nye delbydelen Filipstad.Foto: Roy Olsen / Lokalhistoriewiki
Oslo havns eget eiendomsselskap får oppgaven med å utvikle Filipstad
Havnestyret i Oslo vedtok torsdag å gi Hav eiendom ansvaret for utviklingen av Oslo havns del av nye Filipstad. — Vi gleder oss skikelig til å komme i gang, sier administrerende direktør Kjell Kalland.
Det gigantiske byutviklingsprosjektet på Filipstad er fortsatt i startgropa, og det er stor usikkerhet rundt finanseieringen av utbyggingen av den helt nye bydelen mellom Aker brygge og Hjortnes.
Til tross for de mange ubesvarte spørsmålene, som gjenstår rundt prosjektet, vedtok havnestyret i Oslo torsdag å gi Hav eiendom oppgaven med å stå for utviklingen av den nye bydelen.
— Vi har vært gjennom en grundig prosess, og har besluttet å utvikle de fantastiske tomtene på Filipstad gjennom vårt heleide datterselskap Hav Eiendom. En slik organisering gir kommunen og Oslo havn styring og kontroll over den viktige byutviklingen som kommer, sier leder av havnestyret, Marte Scharning Lund (Ap), i en pressemeding.
Skal utvikle 270.000 kvadratmeter tomt og bygge 3000 boliger
Annonse
Utviklingen eiendomselskapet nå får ansvaret for er på vel 270.000 kvadratmeter med kommunal tomt. Her er planene å bygge vel 3000 boliger.
I tillegg skal det utvikles attraktive næringslokaler, en skole og et bredt publikumstilbud ved fjorden med plass til park, badestrand og vannaktiviteter.
— Nå gleder vi oss skikkelig til å komme i gang med arbeidet med å gjøre Filipstad tilgjengelig for alle i hovedstaden vår, sier administrerende direktør i Hav eiendom, KJell Kalland.
Fra Hav eiendom og Oslo havns side er ønsket å få til en rask oppsart av byggeprosjektene, men det kan vise seg å bli mer utfordrende enn hva som var først antatt, grunnet uenighet om den totale finansieringen av utbyggingsprosjektet.
Eiendomsselskapet mener det likevel vil være mulig å komme i gang med utviklingen av de delene av området Oslos havn eier relativt raskt.
— Nå håper vi på raske regulatoriske vedtak og snarlig igangsettingstillatelse, slik at vi kan ta første spadetak så fort som mulig, sier Kalland.
Prosjektet har en lang tidshorisont med forventet byggestart i 2026 og utviklingstid på 10-20 år.