DEBATT

Mandag denne uken var jeg selv ute og reiste kollektivt. En reise som i utgangspunktet skulle ta 57 minutter endte opp med å ta 2,5 time, sier Trikkefører og Rødt politiker Linda Amundsen.

- Bussene havarerer som perler på ei snor rundt om i byen. Samtidig er informasjon om hvilke avganger som kommer, eller ikke, totalt fraværende 

- Dersom Ruter får fortsette sitt anbudsregime og politikerne velger å lukke øynene for konsekvensene av anbud og manglende styring, kommer jeg og mange andre tusen oslofolk til å måtte fortsette å stå i 20 minusgrader og vente på en buss. Fordi bussene aldri var tilpassa norske kjøreforhold.

Publisert

Jeg smiler, hvis ikke tar gråten meg. Og da snakker jeg om vinterens bussavvikling her i byen. For det som skjer nå er ikke bare flaut, det er tragisk. 

Ruter var ute forrige dagen og påpekte at grunnen til kaoset er klimakrisa. Det er ikke dårlig tilpassa busser i sprengkulda, det er ikke manglende dialog med bussførere når bussmateriellet skulle bestilles, men det er nå altså klimakrisa og norsk vinter som er problemet. 

Klarer ikke norsk vinter

Det er ingen tvil om at kommunikasjonsavdelingen i Ruter har hatt behov for å oppbemanne for å svare ut dette kaoset. Det krever store ressurser for å ro seg unna ansvaret for hundrevis av innstilte avganger daglig, på grunn av at bussene ikke klarer norsk vinterdrift. 

Hadde direktører og administrasjonen i Ruter heller holdt seg i byen og snakka med bussførerne om hvilke behov vi har for bussmateriell her i byen, framfor å reise verden rundt på messer og «halleluja-seanser», ville de kanskje innsett at alle disse «geniale løsningene» absolutt ikke er levedyktige i et vinterland som Norge. 

I Norge har vi vær

For i Norge og Oslo så har vi vær. Mye vær. Om vinteren har vi snø, ofte mye snø i perioder og det blir også ofte kaldt og glatt på veiene. Men det blir også veldig varmt i sommermånedene, noe som krever god AC for både passasjerer og førere. 

Og det skjer hvert år: Det snør, det regner, det blåser, det legger seg is og slaps på veiene, og fremkommeligheten blir dårlig. En skal være ganske godt gjemt bort på et kontor om en ikke er klar over at de skiftende værtypene forekommer hvert eneste år.

Uavhengig av hvilke teknologiske nyvinninger Ruter mener bør innføres, på tross av fagpersoners protester eller innspill. 

Frustrasjon

Mandag denne uken var jeg selv ute og reiste kollektivt. En reise som i utgangspunktet skulle ta 57 minutter endte opp med å ta 2,5 time. 

Og i det kaoset som råder i byen nå er det kanskje ikke annet å forvente. 

Men når bussene havarerer som perler på ei snor rundt om i byen, samtidig som informasjon om hvilke avganger som kommer eller ikke er totalt fraværende blir frustrasjonen nesten for mye å bære. 

Bussjåførene blir ikke hørt

Det hjelper heller ikke at samferdselsbyråd Marit Vea er ute i media og presiserer at vi reisende rett og slett bare må «tåle» at vi ikke kommer oss hjem eller at man må vente 30 minutter på bussen i -22 grader. 

Ruter på sin side sitter med sine oppkonstruerte forklaringer på hva årsaken til kaoset er, mens bussførerne som lenge har varsla om dette hverken har blitt hørt eller hensyntatt. 

Anbudsutsetting har spilt falitt

Jeg leser i dag at Arbeiderpartiet i Oslo nå krever at samferdselsbyråden skal inn på teppet for å forklare seg om det kaoset som har tatt over byen vår. Og det er det samme Arbeiderpartiet som selv ikke hadde noen politisk styring over Ruter og anbudsstyringa i byen vår. 

Men det er kanskje et lite lyspunkt at kaoset kanskje, bare kanskje begynner å føre til at folk, til og med folkevalgte, får opp øyene for at anbudsutsetting av bussen i Oslo har spilt fallitt. 

Trenger en ny ansvarsfordeling

Når Oslo kommune bruker 1,1 – 1,6 milliarder kroner på det kaoset vi ser i byen vår nå, vil jeg påstå at tiden er overmoden på å se på en annen ansvarsfordeling i kollektivtrafikken enn den vi har i dag. 

For en ting er sikkert. Dersom Ruter får fortsette sitt anbudsregime og politikerne fortsetter å lukke øynene for konsekvensene av anbud og manglende styring kommer jeg, og mange andre tusen Oslofolk måtte fortsette å stå i -20 minusgrader og vente på en buss som forlengst har havarert på andre siden av byen, fordi de aldri var tilpassa norske kjøreforhold. 

 

Powered by Labrador CMS