Oslo 20240102. Buss mot Kværnerbyen kjører forbi Middelalderparken i Oslo.Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Mandag var 1.000 bussavganger i Oslo innstilt. Så og si alle innstilte avganger var elektriske Solaris-busser fra selskapet Unibuss.

Unibuss om elbusskaoset i Oslo: – Resultat av barnesykdommer

Mandag ble 1.000 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt. Det ble samtidig innført fullstendig driftsstans for alle elbusser sør i Oslo. Operatør Unibuss sitt svar: - Barnesykdommer.

Publisert

Elbusskaoset i Oslo som følge av innstillinger i sprengkulda er et resultat av barnesykdommer, sier Unibuss, som kjører bussrutene for Ruter.

– Med ny teknologi, ny infrastruktur og 260 elektriske busser, så har det vært noen barnesykdommer, sier teknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss til Teknisk Ukeblad.

Ruter: - Skyldes ladeproblemer

– Noen ganger handler det om infrastrukturen, og noen ganger om interoperabiliteten med bussene, mener Unibuss-direktøren.

Mandag ble 1.000 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt. 

Det ble samtidig innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo.

Ifølge Ruter har problemet vært at de fleste bussene i Oslo er elektriske, og elbusser blir raskt tomme for strøm i kulda. 

Lading tar også mye lengre tid.

Unibuss: - Manglende brøyting og glatte veier

teknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss Foto: Unibuss
Tteknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss sier, i motsetning til Ruter, at det busskaoset ikke alene skyldes ladeproblemer.

– Visse dager har det vært mer enn vi har forutsett. Det har vært kombinasjoner med glatte veier, at snømåking ikke har kommet i gang, og det har vært hendelser i trafikken som ikke hjelper på, sier Anderberg.

– Vi jobber med dette hver dag, men kan konstatere at vi må ha flere hurtigladere. I en busspark med 100 ladepunkter skal de fleste saktelade over natten, sier Unibuss-direktøren.

– Alt ikke rosenrødt før heller

– Så trenger man kanskje ekstra påfyll før ettermiddagsrushet på enkelte ruter. Det hadde vært praktisk med noen flere hurtigladere for å ta hånd om situasjoner hvor det trengs, sier han.

Driften blir betydelig bedre neste vinter, forventer Anderberg.

– Alt var ikke rosenrødt før heller. Elbussene har kommet for å bli, legger han til.

Powered by Labrador CMS