DEBATT
– Oslo kommune selger unna flere plasser enn de faktisk har, sier Cecilie Lyngby.
Foto: Lise Åserud og Terje Pedersen / NTB
– Oslo skal være en by for alle, men med Eirik Lae Solberg i spissen, er politikken fremdeles meget fiendtlig mot bilistene
Stadig flere parkeringsplasser fjernes til fordel for sykkelfelt. Marerittet for bilistene bare fortsetter.
Vi har avgiftsbelagte parkeringsplasser og beboerparkering
hvor Oslo kommune selger unna flere plasser enn de faktisk har. Vi prater om
4984 plasser de ikke har, som betyr at de selger en tjeneste en kjøper kan
risikere å ikke få.
Hvordan det er lovlig, har jeg spurt bymiljøetaten om, og svaret jeg fikk
var som følger:
«Det selges ingen spesifikke beboerparkeringsplasser, det
selges kun tillatelser som gir rett til å parkere uten tidsbegrensning innenfor
angitte sone».
Bilene blir ikke borte
Et beboerkort koster nå rundt 5400 kroner i året. Prisen har
økt fra 300 kroner i 2017, da ordningen var ute på prøve, og til 3600 i 2020. Prisen
burde i det minste ha stoppet på 300 i året.
Videre har byrådet fjernet over 6000 parkeringsplasser i
Oslo. Det betyr at det er svært vanskelig å finne en parkering i Oslo sentrum,
som er hardest rammet.
Ikke nok med at vi nå må kjøre 10-20 minutter ekstra for å
finne nettopp den ene plassen som kanskje er ledig, men vi må i tillegg kjøre
omveier da flere gater er stengt. Med slik politikk får vi biler som kjører
ekstra minutter som igjen skaper mer kø og mer svevestøv. Bilene vil ikke
forsvinne selv om en gate blir stengt.
Stadig færre p-plasser
I år skal eller er parkeringsplasser fjernet til fordel for
sykkelfelt i følgende gater:
- Dalsbergstien 3 plasser
- Eventyrveien 21 plasser
- Industrigata 30
plasser
- Sinsenveien 24 plasser
- Stensberggata 63 plasser
- Helgesens gate 123 plasser
(kilde: Oslo kommune)
Hvorfor lytter
ikke politikere til beboerne? Det er vi beboere som er sjefene til våre
politikere, aldri glem det. Marerittet for bilistene bare fortsetter.
Også bompengene øker
I tillegg har vi de berømte bompengene. De bare øker og øker,
selv med kraftig motstand. I 2017 samlet flere tusen seg utenfor både
Stortinget og Rådhuset en rekke ganger, og jeg sendte inn 23 000 (ja du
leste rett) underskrifter om å fjerne bompengene.
Bompengepartiet kom til og med inn som representanter i
flere kommuner, hvor vi kjempet videre. Men uten flertall for et forslag, fikk
vi dessverre ikke gjennomslag. Sju års arbeid har jeg lagt ned foreløpig, og
kampen er ikke over.
Det tar tid å endre politiske vedtak som bidrar til mye
penger i kassen for politikere som elsker nye, unødvendige prosjekter. Så
jakten på parkeringsplassen vil fortsette.