– Vi reagerer på at det nå nesten er umulig for norske familier å slippe unna bompenger hvis de trenger bil til hverdagsreisene sine, sier NAF.
Foto: Heiko Junge / NTB
Nå kommer et nytt, stort bompengehopp i Oslo
Folks bompengeutgifter har blitt firedoblet de siste årene, og nå økes igjen bompengetakstene i Oslo. – De største taperne er dem som har relativt dårlig råd, men samtidig er avhengige av bil, sier forskningsleder.
Fra 1. september oppjusterer politikerne i Oslo og Viken takstene for bompenger i Oslo. Dette gjøres blant annet for å finansiere utbyggingen av Fornebubanen.
Neste prishopp i bomringen kommer i 2024.
- For nullutslippsbiler økes takstene på bygrensen og i Osloringen med 6 kroner per passering i rushtiden og 8 kroner per passering utenfor rushtiden. I indre ring økes takstene med 9 kroner utenfor rushtiden og 8 kroner i rushtiden.
- For dieselbiler økes takstene med 6 kroner per passering i og utenfor rushtid på bygrensen og i Osloringen. I indre ring økes takstene med 12 kroner per passering utenfor rushtiden og 13 kroner i rushtiden.
- For bensinbiler og ladbare hybridbiler økes takstene med 6 kroner per passering i og utenfor rushtiden. I indre ring økes takstene med 10 kroner per passering utenfor rushtiden og 12 kroner i rushtiden.
De største taperne
Nylig publiserte Transportøkonomisk institutt en rapport som viser at bompengeutgiftene til en som kjører til og fra jobb i Norge i snitt har blitt firedoblet de siste 14 årene, fra 4,5 krone til 20 kroner, ifølge Dagsavisen.
Dette kommer som følge av flere bomstasjoner, økte priser og innføring av rushtidsavgift. Andelen husholdninger på landsbasis som har bompengeutgifter i det daglige har økt fra 28 til 44 prosent.
– De største taperne er dem som har relativt dårlig råd, men samtidig er avhengige av bil og som bor og jobber på en sånn måte at de passerer en eller flere bomstasjoner på vei til jobb, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Askill Harkjerr Halse, til Dagsavisen.
Krever statlig finansiering
NAF, interesseorganisasjonen for bileiere, har sett seg lei på de økte bompengene. Pressesjef Ingunn Handagard sier de nå krever at staten går inn og sikrer finansieringen av nye samferdselsprosjekter i stedet for at prosjektene skal finansieres av stadig økende bompenger.
– Vi reagerer på at det nå nesten er umulig for norske familier å slippe unna bompenger hvis de trenger bil i hverdagsreisene sine. Forskningen til Transportøkonomisk institutt viser at 44 prosent av husholdningene ikke kommer seg unna bompenger i hverdagen, og takstene i de største byene har gått kraftig opp, sier Handagard.
Hun reagerer på at bompenger treffer usosialt. Elbiler har fortsatt vesentlig rabatt i bomringen, og det er ofte de rikeste som har råd til å kjøpe elbil.