Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Fra 1. september oppjusterer politikerne i Oslo og Viken takstene for bompenger i Oslo. Dette gjøres blant annet for å finansiere utbyggingen av Fornebubanen.
Neste prishopp i bomringen kommer i 2024.
Nylig publiserte Transportøkonomisk institutt en rapport som viser at bompengeutgiftene til en som kjører til og fra jobb i Norge i snitt har blitt firedoblet de siste 14 årene, fra 4,5 krone til 20 kroner, ifølge Dagsavisen.
Dette kommer som følge av flere bomstasjoner, økte priser og innføring av rushtidsavgift. Andelen husholdninger på landsbasis som har bompengeutgifter i det daglige har økt fra 28 til 44 prosent.
– De største taperne er dem som har relativt dårlig råd, men samtidig er avhengige av bil og som bor og jobber på en sånn måte at de passerer en eller flere bomstasjoner på vei til jobb, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Askill Harkjerr Halse, til Dagsavisen.
NAF, interesseorganisasjonen for bileiere, har sett seg lei på de økte bompengene. Pressesjef Ingunn Handagard sier de nå krever at staten går inn og sikrer finansieringen av nye samferdselsprosjekter i stedet for at prosjektene skal finansieres av stadig økende bompenger.
– Vi reagerer på at det nå nesten er umulig for norske familier å slippe unna bompenger hvis de trenger bil i hverdagsreisene sine. Forskningen til Transportøkonomisk institutt viser at 44 prosent av husholdningene ikke kommer seg unna bompenger i hverdagen, og takstene i de største byene har gått kraftig opp, sier Handagard.
Hun reagerer på at bompenger treffer usosialt. Elbiler har fortsatt vesentlig rabatt i bomringen, og det er ofte de rikeste som har råd til å kjøpe elbil.