DEBATT

Hvordan skal vanlige folk få råd til å bo i Oslo spør Kristian Åsheim i dette innlegget.
Hvordan skal vanlige folk få råd til å bo i Oslo spør Kristian Åsheim i dette innlegget.

– Høyere bompriser nå kan være dråpen som får begeret til å flyte over

Det er nå så ekstremt dyrt å bo på Østlandet at dette ikke lenger er et sted for vanlige folk. Hvordan skal du klare å handle mat til stivere priser, betale flere tusen kroner MER enn i fjor i strøm hver måned, betale snart 30 kr literen for drivstoff og samtidig betale mer i bomringen?

Publisert

Det tok seg til mot starten av vinteren med stadig nye rekorder på strømprisen. Debatter og innlegg ble laget, politisk valgflesk forsvant eller ble bortforklart. Det var en stadig konstatering av at nå var el-avgiften redusert. En samlet sum som ikke utgjør mer enn noen hundrelapper skulle da veie opp for de nye ekstreme nivåene.

Antallet inkassosaker økte, og det som raskt ble Norges største “vi er sinte og vil ha endring“-gruppe på Facebook ble grunnlagt. Denne vokste seg til over en halv million medlemmer raskt.

Krigen skiftet fokuset

Krig og elendighet er aldri en reddende engel, og jeg tror overhode ikke at noen norske politikere tenker det. Det er dog ikke til å stikke under en stol at krigen i Ukraina skapte en viss buffer i en glohet debatt rundt strømprisene.

Nå er krigen i gang, og både frivillige og andre jobber hardt for å bistå uskyldige mennesker på flukt fra en diktator som vil samle det gamle bandet igjen.

Sjokkerende drivstoffpris

Etter noen uker med krig så kom de første synlige sporene av dette i økonomien. Prisen på drivstoff nådde helt nye høyder som man tidligere ikke hadde spøkt med engang.

Sist uke ble det satt nye rekorder med priser på diesel så høye som over 27 kroner. Dette er en så ekstrem pris på noe som for kort tid siden kostet under 20, at folk fikk omtrent sjokk.

Dieselbiler har en spesiell historie i Norge, da bilen havnet midt i et politisk kaos etter at daværende finansminister gikk ut og ba folk handle dieselbil. Problemet var bare at året etter så ble avgiften på nettopp diesel satt opp.

Dette skapte et voldsomt kaos og debatt om politikere burde blande seg inn i hva slags biler folk skal prioritere. Spesielt med tanke på at de samtidig styrer avgiftene. Det er lett å forstå at ingen minister har gjort det samme igjen.

Nå har vi en ny finansminister, og han nevnte i valgkampen at prisen aldri måtte opp mot 17 kr literen, som på det tidspunktet virket umulig høyt. Nå står vi her med priser som har vært 10 kr over dette.

Boligpriser på Østlandet

Utgiftene for vanlige folk, som regjeringen liker å kalle oss, har kun gått én vei (med unntak av elavgiften).

Prisene for å bo går også kun én vei. Mangel på boliger, byråkratiske løsninger og en alt for sterk politisk styring av nybygging resulterer i at det ofte er for dyrt å bygge nok boliger. Resultatet er mangel på ledige rom, og da går prisen kun en vei.

Det er samtidig attraktivt å bo på Østlandet. Det vil noen forstå og andre ikke. Det spiller i grunn ingen rolle hva man mener om det, svaret er at folk vil bo i og rundt byer og prisene der stiger med de sedvanlige prosentene.

Alt blir dyrere, samtidig

Parkeringen går opp, eiendomsskatt, økte strømpriser, økte priser på mat og varer vi handler som en konsekvens av mangel på råvareproduksjon i en tid etter en pandemi.

Som om ikke dette er nok så truer Ruter med å sette opp prisen og redusere tilbudet på kollektivtrafikken, siden for mange synes hjemmekontor fortsatt er digg. Det er færre folk som reiser, og da tjener de mindre penger. Mange som reiser litt handler nå billett hver gang, og enkelte sniker selvsagt. Flere enn før, ifølge Ruter. Problemet er at de selger færre 30 dagersbilletter. Det kommer med andre ord mindre penger inn.

Da kan vi oppsummere med at prisen på strøm nå ligger på et historisk toppnivå i en tid hvor man ikke vil ha atomkraftverk, ikke vindkraftverk eller flere vannkraftverk. Hvordan man i en slik tid kan konkludere med at man ikke vil ha dette, forstår jeg ikke.

Siden drivstoffprisene går opp, går også prisen på alt av varer og tjenester opp, siden de som transporterer maten og varene må tjene inn de ekstra pengene som drivstoff og strøm koster. Våre utgifter til mat og varer går kun én vei. Rett opp.

Nok er nok

Da har vi kommet frem til dråpen. Den som får ting til å flyte over, om det ikke allerede flyter over for svært mange.

Det er nå varslet at prisen på bompasseringer må opp. To ganger faktisk. Den første til sommeren og den andre er planlagt noe senere.

Dette gjør det nå så ekstremt dyrt å bo på Østlandet at dette ikke er et sted for vanlige folk. Hvordan skal du klare å handle mat til nye priser, betale flere tusen kroner MER enn i fjor i strøm hver måned og betale snart 30 kr literen for drivstoff og samtidig betale mer i bompasseringen?

Hvor mye penger må du tjene for å bo på Østlandet? Du kan i alle fall ikke være avhengig av bil, tjene under 600.000 og være singel. Da har du rett og slett ikke råd.

Powered by Labrador CMS