– Det viktigste er å få råd til de viktigste kollektivprosjektene for Oslo, sørge for at utslippene går ned og lage et rettferdig bompengesystem, sier Andreas Halse, Oslo Ap.

Bomprisene i Oslo skal videre opp

Det blir enda dyrere å kjøre bil gjennom bomstasjonene i Oslo. Prishoppet skal skje i to omganger, den første rett over sommeren.

Publisert

Allerede er bensin- og dieselprisene rekordhøye. Nå må bilistene belage seg på også å betale mer gjennom bomringen, ifølge NRK. Bomtakstene er et tema under Oslopakke 3-forhandlingene som nå pågår.

Det skal være enighet om å stramme bompengeskruen i to omganger, opplyser kilder til NRK. Målet er at det skal skje 1. september 2022 og 1. januar 2024.

Det mest sannsynlige er at bilistene må ut med mellom 30 og 40 prosent mer.

Prioriterer kollektivtrafikken

Utfordringen for byrådet er hvordan å finansiere flere av de dyre infrastrukturprosjektene i Oslo fremover. Ved å betale mer i bompenger skal bilistene være med og redde kollektivsatsingen i Oslo-området.

– Det viktigste er å få råd til de viktigste kollektivprosjektene for Oslo, sørge for at utslippene går ned og lage et rettferdig bompengesystem, sier Andreas Halse, Oslo Aps mann i forhandlingene.

Det viktigste å finansiere i første omgang er:

  • Fornebubanen
  • Nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen
  • Forsømt vedlikehold av trikk og T-bane
  • Ny Majorstua stasjon

T-banetunnel i det blå

Om politikerne klarer å finansiere Majorstua stasjon i denne runden er foreløpig uklart, får NRK opplyst. Hvor mye som vil være igjen til sykkelveier, er også uavklart.

Håpet er å bli enige i løpet av mars, men hvordan å få finansiert en ny T-banetunnel gjennom Oslo, står uløst.

Powered by Labrador CMS