De nye trikkene SL 18 driver for tiden testkjøring i Oslo. Nå har det kommet klager på støy når dørene åpnes og lukkes.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Klager på Oslos nye trikker: - Dørvarsler har et meget høyt støynivå
Oslos nye trikker testes ut, men allerede nå er det kommet støyklager på lydsignalet ved åpning og lukking av dørene. — Sporveien er bevisst problemstillingen med lydvarslene, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
SL 18 er navnet på de nye, moderne trikkene Sporveien for tiden tester ut med passasjerer i Oslo.
Trikkene er utformet slik at det skal være enklere for bevegelseshemmede å komme seg ombord. I tillegg er det et lydvarsel på dørene når de lukkes og åpnes.
— Varsellyden er av hensyn til blinde og svaksynte spesielt, men også for å minimere risikoen for uhell generelt, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
Annonse
Bakgrunnen for svaret fra miljøbyråden er flere spørsmål fra Cecilie Lyngby (Folkets Parti/FNB). Lyngby forteller at hun har fått henvendelser fra folk som mener støynivået fra de nye trikkene er høyt.
— Jeg har pratet med Norsk forening mot støy og de har målt nivå utenfor, men ikke inne i selve trikken. Det viser seg at trikkene har en type varsler, som varsler når dørene åpnes og lukkes. Varslene har et meget høyt støynivå, sier Lyngby.
"Italia-trikker" bråkte og ødela gatelegemet
Mange i Oslo husker fortsatt alt rabalderet med kjøpet av de såkalte "Italia-trikkene", SL-95, på midten av 1990-tallet. Trikkene var så tunge at de ødela gatelegemet og de bråkte mye.
I 2013 og 2014 ble det også oppdaget sprekkdannelser i Italia-trikkene, og de måtte gjennom flere oppgraderinger. I tillegg var SL-95 høye og vanskelige å bruke for både folk med bevegelseshemming eller med for eksempel barnevogn.
Nå skal de nye trikkene gradvis erstattet de utskjelte "Italia-trikkene".
— Sporveien er bevisst problemstillingen med lydvarslene, og er kjent med at enkelte oppfatter lydnivået som for høyt, sier Sirin hellvin Stav.
— Ser på mulighet for justering av volumet
— De ser på muligheten for å justere volumet til et nivå som fremdeles skal være innenfor gjeldende standarder, og som samtidig balanserer hensynet til grupper med særskilte behov, den generelle sikkerheten og trivselen for alle på og utenfor trikken, sier miljøbyråden.
Til sammen har Oslo og Sporveien brukt milliardsummer og bestilt 87 Urbos-trikker fra det spanske selskapet CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA.
De spanske trikkene er allerede i drift i Edinburgh, Freiburg, Budapest og Birmingham. Sporveien har mulighet til å kjøpe ytterligere 60 Urbos-trikker dersom det blir behov.
— Den nye trikken, SL 18, er i en prøvedriftsfase der hensikten er å dokumentere at den er egnet for å kjøre i Oslo. Nå er Sporveien i en fase der de samler inn erfaringer fra trikken i reelle trafikksituasjoner med passasjerer om bord, opplyser miljøbyråden.
— Erfaringene fra hele prøvedriftsperioden gjør det mulig for Sporveien å gjennomføre hensiktsmessige endringer på de nye trikkene før de blir faset inn for fullt, sier Sirin Hellvin Stav.