DEBATT

Vi er av den oppfatning at Kongshavn har de beste forutsetningene for utenriksfergene, sier Elise Caspersen i Miljøstiftelsen Zero.

– Zero har ikke usynlige bindinger til næringslivet i forbindelse med utenriksfergene

- Zero jobber for klimasaken og mener Kongshavn er den beste havna for utenriksfergene.

Publisert

Bitten Forsudd stiller i sitt innlegg i VårtOslo spørsmål om det er usynlige bindinger til næringslivet som gjør at Miljøstiftelsen Zero har engasjert seg i plasseringen av utenriksfergene.

Det stemmer ikke. Zero jobber for klimasaken og for løsninger som tar oss til et samfunn uten klimagassutslipp.

- Kongshavn har best forutsetning

Vi mener utenriksfergene må anløpe en havn som muliggjør nullutslippsdrivstoff, fortsatt godstransport på utenriksfergene og trafikkløsninger som fortrinnsvis kombinerer sjø- og togtransport fremfor veg.

Vi er i dag av den oppfatning at Kongshavn har de beste forutsetningene for dette, men etterlyser et bedre kunnskapsgrunnlag for klima i beslutningsgrunnlaget.

Ønsker godstransport på sjøen

Spørsmålet om lokalisering av utenriksfergene handler ikke om utbygging av Kongshavn eller ikke, slik det kommer frem i Aftenposten, men om hvilke rammer utenriksfergene får i tiden som kommer. 

Zero mener det er viktig å tilrettelegge for at vi beholder godstransport vi i dag har på sjøen og samtidig tilrettelegger for at den kan bli utslippsfri.

Zero søker samarbeid og dialog med ulike parter i samfunnet, også de vi er uenige med. Det har vi gjort i denne saken.

Powered by Labrador CMS