DEBATT

Bitten Forsudd og Kongshavn
– Forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn bekrefter at vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående, mener Bitten Forsudd.

– Vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående. Se bare på forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn

Vi krever at de politikerne som peker på Kongshavn for utenriksfergene slutter med det, eller i alle fall sier åpent og ærlig at de ikke bryr seg om at det blir øst som skal betale prisen for dårlig byutvikling. Igjen.

Publisert

Gamlebyen beboerforening sier nei til byrådets forslag om å flytte utenriksfergene til Kongshavn. Kongshavn er uegnet av årsaker som synes å være oversett av byrådet, miljøorganisasjonene Bellona og Zero og plan- og bygningsetaten.

Det er vanskelig å se hvordan byen kan tjene på at man overser tydelige uttalelser fra fagetatene Oslo havn og Kystverket. Hvem tjener på det?

Er det bindinger her vi ikke ser, hva betyr det for eksempel at Bellona, Zero og Color Line stilte sammen i møte hos plan- og bygningsetaten, en etat som av en eller annen grunn også støtter Kongshavn? Hva blir kostnadene?

Kongshavn er ingen dyphavn

I motsetning til Vippetangen og Filipstad/Hjortnes mangler Kongshavn dybden som kreves for utenriksferger. For å gjøre havnen egnet må store mengder masse sprenges, mudres og flyttes. Dette vil være en enorm og kostbar operasjon, og Kystverket har allerede påpekt at prosjektet vil kreve statlig finansiering og omfattende arbeid.

Utsnitt av Kystverkets kart med dybder. Det trengs minst 11 meter dybde for at utenlandsfergene skal kunne legge til.

Skal denne meningsløse utbyggingen presses inn i Nasjonal Transportplan, kun for å frigjøre mer plass til boligutvikling på Filipstad og Hjortnes og en romantisk forestilling om en sammenhengende fjordpromenade?

Oppsiktsvekkende fra Bellona og Zero

Det er oppsiktsvekkende at miljøorganisasjonene Bellona og Zero støtter flytting til Kongshavn, og like oppsiktsvekkende at de ikke nevner problemer knyttet til dybder, giftig mudder, økt trafikk og sosioøkonomiske konsekvenser.

Det skal gode grunner til å anbefale ødeleggelse av naturreservater, boligområder og spredning av miljøgifter, og vi kan ikke se at argumentene holder.

Bilde tatt fra Ekeberg. Innenfor den gule streken må alt mudres eller sprenges. De blå strekene viser hvor det kan være mulig å gjøre det dypt nok. Til høyre må utenlandsfergene gå tett inntil Sørenga bad og Hovedøya. Den røde rundingen er Bleikøykalven naturreservat.

Fjorden for alle på vestkanten

Fjordbunnen ved Alnaelvas utløp og i Kongshavn består av grunner og giftig mudder. Det er ikke melk og honning Alnaelva, Oslos mest forurensede elv, drar med seg på vei fra Alunsjøen. Miljøgiftene ved utløpet inkluderer mest sannsynlig tungmetaller som bly, kvikksølv, kobber, kadmium som stammer fra industri, trafikk og avløpsvann.

Vi kan ikke se at det finnes en klar plan for håndtering av massene og minner om Malmøykalven og giftdeponiet som forsvant. Løsmassene fra Bjørvika har bidratt til dagens tilstand i fjorden. Erfaringene fra Malmøykalven må med i risikoanalysen som må gjøres hvis man skal våge å flytte eller forstyrre løsmassene i Kongshavn.

Utbyggingen vil kreve store bygge- og sprengningsarbeider tett på hekkeområdet på Bleikøykalven. Her ødelegges fugleliv og hekkeområder, et tap naturen, livet i Oslofjorden og fremtidige generasjoner ikke har råd til.

Valget av Kongshavn til utenriksfergene berører Fjordbyen ved Sørenga, friluftslivet her og den planlagte utbyggingen av Grønlikaia. Områdene er viktige for byens nærhet til sjøen. En økning i trafikk både på sjø og vei vil ødelegge visjonen om «fjorden for alle», og bli «fjorden for alle – på vestkanten».

Der skyggene fra vest blir lange

For det er en øst- og vest-problematikk her. Forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn bekrefter at vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående.

Gamlebyen beboerforening ser Vippetangen som det beste alternativet. Vippetangen er en dyphavn med mye nødvendig infrastruktur på plass. Valg av Vippetangen vil være minst skadelig for folk, fjord og natur.

Valget vil gi en mer rettferdig fordeling av ulempene med utenriksfergene. På Vippetangen blir ikke folks fjordaktiviteter forstyrret, slik de vil bli ved Kongshavn. Fergeanløp på Vippetangen vil fordele turist- og trafikkstøy mellom øst og vest, og være til fordel for passasjerene på fergene som kommer tett på Oslo S.

Gamlebyen beboerforening er bekymret for økt trafikk og mer støy og forurensning i nærområdene, og dermed livskvaliteten til beboere og besøkende. Gamlebyen har store nok støyproblemer fra før.

Byggingen av Bjørvika skole har vært utsatt i årevis blant annet på grunn av luftkvaliteten i området. Utenriksfergene tett på skole og boligområder vil forringe både luftkvaliteten og vannkvaliteten i fjorden. Og tenk litt på torsken i fjorden, som har dobbelt så mye kvikksølv i seg nå, sammenlignet med åttitallet.

Til beslutningstakerne

Den eneste fornuftige løsningen er å videreutvikle dagens fergeanløp og fordele belastningen rettferdig. Vippetangen er langt bedre egnet enn Kongshavn, både teknisk, økonomisk, miljømessig og sosialt. Se også Gamle Oslo bydelsutvalgs vedtak.

Valg av Kongshavn vil ha dramatiske konsekvenser for mennesker og miljø, og kan ikke gjennomføres. Vi krever at de politikerne som peker på Kongshavn slutter med det, eller i alle fall sier åpent og ærlig at de ikke bryr seg om at det blir øst som skal betale prisen for dårlig byutvikling. Igjen.

Powered by Labrador CMS