– Forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn bekrefter at vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående, mener Bitten Forsudd.Foto: Privat
– Vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående. Se bare på forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn
Vi krever at de politikerne som peker på Kongshavn for utenriksfergene slutter med det, eller i alle fall sier åpent og ærlig at de ikke bryr seg om at det blir øst som skal betale prisen for dårlig byutvikling. Igjen.
Gamlebyen
beboerforening sier nei til byrådets forslag om å flytte utenriksfergene til Kongshavn. Kongshavn
er uegnet av årsaker som synes å være oversett av byrådet, miljøorganisasjonene
Bellona og Zero og plan- og bygningsetaten.
Det er vanskelig å se
hvordan byen kan tjene på at man overser tydelige uttalelser fra fagetatene
Oslo havn og Kystverket. Hvem tjener på det?
Er det bindinger her vi ikke ser, hva betyr det for eksempel at
Bellona, Zero og Color Line stilte sammen i møte hos plan- og bygningsetaten, en etat som av en
eller annen grunn også støtter Kongshavn? Hva blir kostnadene?
Kongshavn er ingen
dyphavn
I motsetning til
Vippetangen og Filipstad/Hjortnes mangler Kongshavn dybden som kreves for
utenriksferger. For å gjøre havnen egnet må store mengder masse sprenges,
mudres og flyttes. Dette vil være en enorm og kostbar operasjon, og Kystverket
har allerede påpekt at prosjektet vil kreve statlig finansiering og omfattende
arbeid.
Annonse
Utsnitt av Kystverkets kart med dybder. Det trengs minst 11 meter dybde for at utenlandsfergene skal kunne legge til.
Skal denne
meningsløse utbyggingen presses inn i Nasjonal Transportplan, kun for å
frigjøre mer plass til boligutvikling på Filipstad og Hjortnes og en romantisk
forestilling om en sammenhengende fjordpromenade?
Oppsiktsvekkende
fra Bellona og Zero
Det er
oppsiktsvekkende at miljøorganisasjonene Bellona og Zero støtter flytting til Kongshavn, og like
oppsiktsvekkende at de ikke nevner problemer knyttet til dybder, giftig mudder,
økt trafikk og sosioøkonomiske konsekvenser.
Det skal gode grunner
til å anbefale ødeleggelse av naturreservater, boligområder og spredning av
miljøgifter, og vi kan ikke se at argumentene holder.
Bilde tatt fra Ekeberg. Innenfor den gule streken må alt mudres eller sprenges. De blå strekene viser hvor det kan være mulig å gjøre det dypt nok. Til høyre må utenlandsfergene gå tett inntil Sørenga bad og Hovedøya. Den røde rundingen er Bleikøykalven naturreservat.Foto: Bitten Forsudd
Fjorden for alle
på vestkanten
Fjordbunnen ved
Alnaelvas utløp og i Kongshavn består av grunner og giftig mudder. Det er ikke
melk og honning Alnaelva, Oslos mest forurensede elv, drar med seg på vei fra Alunsjøen. Miljøgiftene
ved utløpet inkluderer mest sannsynlig tungmetaller som bly, kvikksølv, kobber,
kadmium som stammer fra industri, trafikk og avløpsvann.
Vi kan ikke se at det
finnes en klar plan for håndtering av massene og minner om Malmøykalven og giftdeponiet som
forsvant. Løsmassene
fra Bjørvika har bidratt til dagens tilstand i fjorden. Erfaringene fra
Malmøykalven må med i risikoanalysen som må gjøres hvis man skal våge å flytte
eller forstyrre løsmassene i Kongshavn.
Utbyggingen vil kreve
store bygge- og sprengningsarbeider tett på hekkeområdet på Bleikøykalven. Her ødelegges
fugleliv og hekkeområder, et tap naturen, livet i Oslofjorden og fremtidige
generasjoner ikke har råd til.
Valget av Kongshavn
til utenriksfergene berører Fjordbyen ved Sørenga, friluftslivet her og den
planlagte utbyggingen av Grønlikaia. Områdene er viktige for byens nærhet til
sjøen. En økning i trafikk både på sjø og vei vil ødelegge visjonen om «fjorden
for alle», og bli «fjorden for alle – på vestkanten».
Der skyggene fra
vest blir lange
For det er en øst- og
vest-problematikk her. Forslaget om flytting av utenriksfergene til Kongshavn bekrefter
at vestkantens forakt for østkanten lever i beste velgående.
Gamlebyen
beboerforening ser Vippetangen som det beste alternativet. Vippetangen er en
dyphavn med mye nødvendig infrastruktur på plass. Valg av Vippetangen vil være
minst skadelig for folk, fjord og natur.
Valget vil gi en mer
rettferdig fordeling av ulempene med utenriksfergene. På Vippetangen blir ikke folks
fjordaktiviteter forstyrret, slik de vil bli ved Kongshavn. Fergeanløp på
Vippetangen vil fordele turist- og trafikkstøy mellom øst og vest, og være til
fordel for passasjerene på fergene som kommer tett på Oslo S.
Gamlebyen
beboerforening er bekymret for økt trafikk og mer støy og forurensning i
nærområdene, og dermed livskvaliteten til beboere og besøkende. Gamlebyen har
store nok støyproblemer fra før.
Byggingen av Bjørvika
skole har vært utsatt i årevis blant annet på grunn av luftkvaliteten i
området. Utenriksfergene tett på skole og boligområder vil forringe både luftkvaliteten
og vannkvaliteten i fjorden. Og tenk litt på torsken i fjorden, som har dobbelt så mye kvikksølv i seg nå,
sammenlignet med åttitallet.
Den eneste fornuftige
løsningen er å videreutvikle dagens fergeanløp og fordele belastningen
rettferdig. Vippetangen er langt bedre egnet enn Kongshavn, både teknisk,
økonomisk, miljømessig og sosialt. Se også Gamle Oslo bydelsutvalgs vedtak.
Valg av Kongshavn vil
ha dramatiske konsekvenser for mennesker og miljø, og kan ikke gjennomføres. Vi
krever at de politikerne som peker på Kongshavn slutter med det, eller i alle
fall sier åpent og ærlig at de ikke bryr seg om at det blir øst som skal betale
prisen for dårlig byutvikling. Igjen.