Illustrasjonen viser muligheter for hvordan Vippetangen kan bli seende ut.
Illustrasjon: Drone profs og LINK arkitektur for Oslo kommune
Trosser faglig råd fra Oslo Havn: Byrådet ber bystyret gå inn for flytting av ferger til Kongshavn
I 2022 anbefalte Oslo Havn at en felles fremtidig fergeterminal bør ligge på Vippetangen. Kongshavn ble frarådet som alternativ. Nå går Høyre/Venstre-byrådet mot de faglige rådene fra byens havnevesen.
Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen: Last ned for iPhone her og Android her!
Allerede i desember i fjor ble det kjent hva Høyre/Venstre-byrådet ville gå inn for. Som altså er helt på tvers av de faglige rådene fra Oslo Havn.
Men først nå er det formelle klart - det borgerlige byrådet ber bystyret gå inn for flytting av utenriksfergene til Kongshavn. Det innebærer på sikt også at Color Lines Kiel-ferge flyttes fra Hjortnes-kaia ved Filipstad.
– Positivt for byen
– Det er ikke lenger riktig å ha store avstengte
terminalområder i sentrum. Nå får vi frigjort arealer tett på byen som vil bli
attraktive områder for publikum, sier byutviklingsbyråd James Stove
Lorentzen (H).
Han mener dagens terminalområder vil bli en naturlig del av
byen. Vippetangen vil knyttes bedre til Kvadraturen og vil øke bylivet i
området.
– Det er et stort potensial for blant annet park og
offentlig byrom der. Hjortnes vil bli en del av det nye Filipstad med boliger,
arbeidsplasser, park og ulike tilbud. Alt dette vil være positivt for byen,
sier Stove Lorentzen, i en pressemelding.
Lang havnepromenade
Fergeterminalen på Kongshavn vil kunne fungere som en buffer
mellom bolig- og rekreasjonsarealene på fremtidige Grønlikaia og havnedriften i
sør.
– Når dagens fergeterminaler flyttes, får vi en lang og
sammenhengende havnepromenade langs sjøen gjennom hele fjordbyen. På
Vippetangen tar vi dessuten bedre hensyn til Akershus festning som et viktig
historisk og nasjonalt kulturminne, sier finansbyråd Hallstein Bjercke (H).
Kan omlaste gods
til tog
Utenriksfergene står for en betydelig del av godstransporten
over Oslo havn. I 2023 fraktet for eksempel ColorLine gods som tilsvarer en
tredjedel av alt gods som gikk over containerhavna i Sydhavna.
– Vi mener en fergeterminal på Kongshavn er best egnet til å
håndtere økte godsmengder med utenriksfergene, og plasseringen nær det
eksisterende jernbanesporet åpner for muligheter til omlasting som
alternativene ikke har, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).
Bystyret får siste ord
Etter hovedutredningen i 2022 er det gjennomført flere
tilleggsutredninger. Byrådet har gjort en samlet vurdering av alt dette og
mener deres anbefaling er best for byen.
– Vi vet dette er en sak mange har sterke meningen om, men i
et historisk perspektiv mener vi dette er den riktig og mest bærekraftige
løsningen for Oslo. Derfor anbefaler vi at kommunen nå igangsetter
reguleringsprosessen av en felles terminal på Kongshavn, sier byrådslederen.
Byrådet sender saken med byrådets anbefalinger til
behandling i bystyret.