DEBATT
— Jeg ville heller hatt en periodebillett som ga meg muligheten til å reise så mye jeg ønsket, uten å tenke på at nå har jeg bare 10 minutter igjen av billetten min, samtidig som jeg rasker med meg det siste jeg trenger på butikken, og løper til T- banen, sier Monica Johansen i dette innlegget.
Foto: Hampus Lundgren / privat
- Hvor er prisreduksjonen på månedskortet jeg ønsker meg, Raymond Johansen?
— Nå skal det bli billigere å bruke buss, trikk og bane, skriver byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på sin Facebook-side. Det var på tide tenkte jeg, helt til jeg leste hva prisreduksjonen skulle gjelde.
Det hjelper ikke meg at mine fem reiser i måneden ut av huset skal koste meg noen kroner mindre. Jeg ville heller hatt råd til å kjøpe en periodebillett som ga meg muligheten til å reise så mye jeg vil.
Prisreduksjonen gjelder bare enkeltbilletter, ikke periodebilletter. Jeg forstår at det er mange som ikke har behov for periodebilletter, og det er gledelig å høre at vi nå vil få dynamiske reisebilletter i Oslo.
— Ikke selg inn dette som sosial profil
Men hvor mange av byens befolkning (husk at mange enkeltbilletter selges til turister og tilreisende) kjøper egentlig enkeltbilletter, kontra de som ønsker seg og trenger periodebillett, men ikke har råd til det?
Er det tiltaket som vi som i henhold til byrådsleder Raymond Johansen “trenger et løft i en krevende hverdag”, virkelig vil ha nytte av?
For meg virker det som Ap/SV/MDG-byrådet her har satt seg ned for å koke sammen et tilbud de kan selge inn til Oslos befolkning. Et tilbud som koster byrådet minst mulig, men som bruker fine ord.
Det er mulig dette er en måte for Ruter å få tilbake noen kunder de har tapt, siden folk har mer hjemmekontor. Kanskje vil de som bor i sykkelavstand til arbeidsplassen og nå heller tar bilen når det regner heller velge bussen, men ikke selg dette inn med sosial profil.
— Hvor er vårt initiativ?
Et månedskort i Oslo koster i dag 814 kroner. Trygdede og pensjonister får honnørbillett, noe som gir en månedskortpris på halvparten, 407 koner. Mange av de som har aller minst, har allerede forholdsvis gode priser.
Men det er flere som sliter. Vanlige folk. Hva med alle arbeidsledige, mottagere av AAP og sosialstønad, ansatte i lavtlønnsyrker, vanlige barnefamilier eller singelhusholdninger?
Hva med om ikke har bil, eller som av miljøhensyn ikke ønsker å bruke bilen mer enn nødvendig. Gis de et initiativ til å bruke mer kollektivt?
— Venstre fikk det til
1. august 2008 ble prisen på månedskort satt ned fra 720 kroner til 550 kroner, etter et forslag fra Venstre. Det var en pris “alle” kunne ta seg råd til. Vi ble glade for at politikerne endelig kom med et tiltak som monnet.
Denne gleden varte, som de fleste vet, ikke særlig lenge. Jeg glemmer det aldri, men det står seg som et minne om hva politikerne kan få til hvis de vil.
Så da jeg i dag leste Raymonds Facebook-side kjente jeg et lite snev av håp. Særlig med tanke på at vi har et byråd bestående av partier som historisk sett har en sosial profil.
Men først når du klarer å halvere prisen på periodebilletter, da kan vi snakkes Raymond. Det hjelper ikke meg at mine fem reiser i måneden skal koste meg noen kroner mindre.
Jeg ville heller hatt en periodebillett som ga meg muligheten til å reise så mye jeg ønsket. Uten å måtte tenke på at nå har jeg bare 10 minutter igjen av billetten min, samtidig som jeg rasker med meg det siste jeg trenger på butikken, og løper til T- banen.