DEBATT
Vi må ikke glemme hvorfor bildeling vil bli viktig for storbyene våre i årene som kommer, sier Even Heggernes.
Foto: Getaround
– Mer bildeling vil gi mindre biltrafikk, mindre lokal forurensing og tryggere skoleveier
At det er ulike meninger om bildeling er naturlig, men det er likevel med en viss undring jeg leser redaksjonelle titler som «Bilpolitisk apartheid» og «Se om du rammes» (av bildeling).
Debatten rundt bruk av øremerkede, offentlige
parkeringsplasser til bildeling skjøt fart i valgkampen. Nå må vi unngå store
politiske motsetninger som hindrer en bærekraftig utvikling av
bildelingstjenestene i Oslo.
Bildeling dukket opp som et hett tema i kommunevalget i
Oslo. MDG var på banen med løfter om en utvidet satsing på utleie av biler som
erstatning for privateide biler i sentrum. Blant tiltakene presentert i
valgkampen er tildelingen av offentlige parkeringsplasser for bildeling, samt
en egen «fri flyt»-ordning, der biler kan hentes og leveres fritt på offentlige
bildelingsplasser.
På motsatt side i debatten står blant annet Cecilie Lyngby,
leder i Folkets Parti. Hun beskriver offentlige bildelingsplasser som en «krig
mot bilister».
«Se om du rammes»
Det er ikke bare partidebatten som vitner om steile fronter
i hovedstaden. Ytringer i sosiale medier viser en tydelig polarisering i synet
på nytteverdi og behov for bildelingstjenestene.
I tillegg har lokalmedia kastet seg på og intervjuet
innbyggere som deler sine bekymringer for at antallet beboerparkeringer
reduseres i og rundt Oslo.
At det er ulike meninger om bildeling er naturlig, men det
er likevel med en viss undring jeg leser redaksjonelle titler som «Bilpolitisk
apartheid» og «Se om du rammes» (av bildeling).
Vi trenger et nyansert bilde
En valgkamp der politikerne kjemper om å fremstå som mest
mulig handlekraftige vil ikke alltid være den beste arenaen for god
folkeinformasjon. Ting blir fort enten svart eller hvitt. I denne debatten er
det viktig å male et nyansert bilde, og bruke solide fakta som farger.
Et av dem er forholdet offentlige p-plasser og planlagte
bildelingsplasser: I løpet av høsten skal rundt 400 nye bildelingsplasser
etableres i Oslo, noe som vil gi et totalt antall på ca. 1000 offentlige
p-plasser ved utgangen av året.
Til sammenligning er det i dag rundt 28 000
beboerparkeringsplasser i hovedstaden. Plassene som til nå er satt av til
bildelingsprosjektet utgjør dermed beskjedne 3,5 prosent av denne totalen.
Vi trenger flere plasser
Vi vet at nye, faste bildelingsplasser i Oslo er en viktig
faktor for å gjøre bildeling til et reelt alternativ til privatbilen. Bilene vi
i dag har stående på plassene som er øremerket bildeling, er seks ganger mer
utleid enn resten av bilene på plattformen.
Skal hovedstaden fortsatt være en internasjonal foregangsby
innen bildeling, har vi derfor behov for vekst i antall plasser. Getaround er i
så måte positiv til politiske ambisjoner om å øke dette antallet.
Samtidig er MDGs mål om å skalere fra 1000 til 5000
bildelingsplasser svært ambisiøst, og det vil ta tid for bildelingsaktørene å
skalere opp flåtene sine til denne størrelsen. I stor grad vil det nok i første
omgang føre til at biler tilknyttet bildelingsaktørene vil flyttes fra dyre
parkeringsplasser til rimelige kommunale plasser, og dette vil ikke i seg selv
føre til flere delte biler i Oslo.
Levedyktig uten drahjelp
Bildeling skal være en tjeneste som er levedyktig også uten
myndighetenes drahjelp. Men dersom kommunestyrene ønsker å gjøre en forskjell,
er det viktig å utforske supplerende tiltak til parkeringsplasser som kan ha
positiv effekt på bildeling.
Å bidra til et mer attraktivt kollektivtilbud eller utforske
hvordan vi bedre kan utnytte parkeringsplassene som øremerkes bildeling er to
eksempler som vil bidra til å gjøre løsningen enda mer attraktiv. Uansett
tiltak vil det være vesentlig å gjøre bildeling økonomisk bærekraftig både for
utleier og leier av bilene, da dette er en forutsetning for at tjenestene skal
ha en sunn vekst framover.
Mer plass til fotgjengere og syklister
I denne debatten må vi ikke glemme hvorfor bildeling vil bli
viktig for storbyene våre i årene som kommer: Mer bildeling vil føre til mindre
biltrafikk, mindre lokal forurensing, tryggere skoleveier, samt mer plass i
bybildet både for fotgjengere og syklister. Dette vil vi kun oppnå dersom det
blir lettere å klare seg uten privatbilen.
Vi er tjent med en bred politisk enighet om å styrke
bildelingen i kommunen. Mer kunnskap om temaet og mindre polarisering vil sikre
oss en mer stabil og bærekraftig vekst av disse viktige tjenestene framover.