DEBATT

Sentrumslabyrinten er laget så finurlig, at når du først er inne i den, så finnes det bare ulovlige veier ut. I hvert fall tilsynelatende.

- Gule lapper som stinker

Det jeg likevel ikke kan la være å forundre, for ikke å si irritere meg over, er dumskapen bak den måten Oslo kommune praktiserer anti-bilisme på.

Publisert

Jeg tåler å få en gul lapp og betale 660 kroner til kommunekassa når jeg parkerer feil i Oslo. Og jeg vet at det ikke er noen vits i å anke. Det har jeg prøvd en gang før. Da gikk klagen bare ett hakk opp i samme kommunale sektor, og ferdig med det. Snakket noen om rettssikkerhet?

Det jeg likevel ikke kan la være å forundre, for ikke å si irritere meg over, er dumskapen bak den måten Oslo kommune praktiserer anti-bilisme på.

Ugjennomtrengelig labyrint

En ting er nå at byens sentrum er gjort så kronglete for bilister at du risikerer å sirkle rundt i en liten evighet og svi av mange ganger mer eksos enn du hadde trengt å gjøre, for å komme deg gjennom labyrinten, hvis du først drister deg til å ta med doningen inn der.

En annen ting er at denne labyrinten er laget så finurlig, at når du først er inne i den, så finnes det bare ulovlige veier ut. I hvert fall tilsynelatende.

Uhelbredelig mobilitets-malaria

Da hadde det vært ryddigere å stenge bykjernen helt og holdent for alle privatbiler – med unntak av dem som har gyldig adgang på grunn av funksjonshemning eller fordi de jobber i kommunen – på et visst nivå.

Og så kunne gatene i stedet vært overlatt til nyttebiler og til egotrippere som farer hensynsløst og batteridrevet over gater og fortau på to hjul, med velsignelse fra toneangivende politikere som er smittet av uhelbredelig mobilitets-malaria.

Ubegripelig logikk

En annen ting er det er vanskelig å skjønne logikken i, er hvorfor de få områdene som er avsatt til parkering for varebiler ikke kan benyttes til privatbiler på tider det ikke er varetrafikk. For eksempel søndag ettermiddag og kveld.

Det er ikke noe stort antall plasser det er snakk om – på ingen måte tilstrekkelig til hverken å forpeste lufta eller skape køer av søndagsbilister på desperat søken etter kommunale parkeringsplasser.

Til gjengjeld hadde det vært praktisk. Og en smule publikumsvennlig. Og det kunne sågar bragt noen kjærkomne parkeringskroner inn i kommunekassa. Selv om det naturligvis monner lite, målt mot prisen på en kommunal planleggingstabbe i millionklassen.

Kanskje er tanken bak mer snedig enn jeg tiltror kommunale organer: det er mer lønnsomt å dele ut gule lapper i bøtter og spann enn å ta inn legale parkeringspenger, selv om den prisen er stiv nok? Men det blir jo ikke mindre eksos av den grunn…

Powered by Labrador CMS