DEBATT

busser og Knut Bøe
Staten må bevilge det som det koster å bli kvitt køene inn til hovedstaden om morgenen, ikke ved å bygge større og bredere motorveier, men ved å sette inn busser, mener Knut Bøe.

– 400 nye busser i Oslo-området kan fjerne morgentimenes kø, kork og kaos på innfartsveiene

Er det egentlig noen grunn til at vi fortsetter som vi gjør, der vi siger viljeløst og handlingslammede med strømmen, år etter år i samme sirupen? Eller vil vi gjøre noe med bilkøene, kvitte oss med dem.

Publisert

I motsetning til en rekke prosjekter i norsk samferdsel, vil et prosjekt med innsats av 400 nye busser (i tillegg til busser som allerede er der) bidra til å fjerne dagens bilkøer på innfartsveiene i morgenrushet i hovedstaden, og gi positiv samfunnsgevinst.

Et konsulentfirma fortalte oss nylig at bilkøene i Oslo-området koster det norske samfunnet 5,1 milliarder kroner i året, enda dette bare gjelder bilkøer på seks hovedveier.

Det er trist

Det er trist at næringslivets transporter, håndverkere og servicefolk, og alle som reiser til jobb om morgenen, er tvunget til å stå i bilkø inn mot Oslo, år etter år.

Selv om alle betaler for å kjøre på veiene, får vi ikke valuta for pengene i frustrerende bilkøer. Tunge biler (over 3,5 tonn) betaler for eksempel 90-150 kr bare for en bompassering, for så å måtte stampe en halvtime i kø.

Med en timepris for et vogntog, mye avhengig av type last, på ett tusen kroner og oppover, kunne man saktens lure på hvor mye næringslivet kunne være villige til å betale for å oppleve en forutsigbar trafikksituasjon med jevn flyt.

Men det er ikke slik man vanligvis henter penger til samferdselsprosjekter.

Staten må bevilge det som det koster å bli kvitt køene inn til hovedstaden om morgenen, ikke ved å bygge større og bredere motorveier, men ved å sette inn busser og bygge innfartsparkeringer.

Fjerne kø, kork og kaos

Min grovvurdering av situasjonen er at ved å sette inn i størrelsesorden 400 nye busser i morgenrushet, samtidig med restriksjoner for matpakkebilister i perioden kl. 06.30 -09.00, vil det være mulig å fjerne kø, kork og kaos i disse timene.

Om mitt tall ved en mer detaljert planlegging skulle vise seg noe lavt, så er det likevel veldig mye å gå på før et slik prosjekt gir negativ samfunnsnytte. Dette er et svært godt prosjekt, samfunnsøkonomisk sett.

Om vi sier at alle kostnader ved en buss i et år ligger på 1,8 millioner, vil driften av disse 400 bussene være 720 millioner kroner.

Fri flyt uten kø

Busser skal måtte bestilles og leveres, sjåfører utdannes og innfartsparkeringer skal opparbeides. Alt dette koster og tar tid.

Og det må utvikles et styringssystem for å overvåke at alle matpakkekjørere stopper ved innfartsparkeringene (pålagt i tidsrommet kl. 06.30 -09.00 mandag - fredag, resten av døgnet fri ferdsel) og fortsette ferden i ekspressbusser til sentrum eller ulike deler av byen, med bussavganger hvert femte minutt. Hele denne prosessen vil nok ta to år.

I tidsrommet 06.30 – 09.00 mandag-fredag vil da innfartsveiene disponeres av næringstransporter, håndverkere, servicebiler og ikke minst busser. Fri flyt uten kø.

Viljeløst

Er det egentlig noen grunn til at vi fortsetter som vi gjør, der vi siger viljeløst og handlingslammede med strømmen, år etter år i samme sirupen?

Eller vil vi gjøre noe med bilkøene, kvitte oss med dem, og samtidig yte et solid bidrag i kampen mot klima og naturødeleggelser?

Powered by Labrador CMS